Confirmation bias

De online wereld zal zich steeds meer aanpassen aan jouw persoonlijkheid. Hierdoor bestaat de kans dat je alleen maar informatie zal zien, die al gekleurd is vanuit jouw eigen perspectief. Hierdoor zal de wereld om je heen veranderen naar jouw eigen denkwereld. Spooky. Dit is toch niet wat je zou willen. Iedereen heeft dan het idee dat de wereld klopt in zijn beleving. Bijna nooit zal iemand meer verrast zijn door nieuwe inzichten. Dit heet met een mooie term: confirmation bias.

Confirmation bias

Ook zijn er al onderzoeken gedaan naar dit fenomeen. Toch is dit wel lastig aangezien we nog niet zo ver zijn dat alle zoekresultaten en content veranderd naar jouw persoonlijkheid. Een Google probeert de zoekresultaten al te matchen met jouw belevingswereld.

Bij een test onder 11 personen in Amerika werd duidelijk dat de Filter Bubble, zoals zij dit noemen, nog niet zo goed is, dat dit fenomeen zich voordoet. Toch zul je dit wel in de gaten moeten gaan houden. Hoe meer de informatie gerelateerd wordt aan je eigen ik, zul je ook expres serendipity moeten toepassen: het 'per ongeluk' buiten je scope tonen van informatie.


gerelateerde blogs met thumbnail