Persuasion Profiling

Geen A/B-testen meer doen, geen ingewikkelde beinvloedings-strategieën meer uitrollen, etc. Nee, je website volledig via de principes van Cialdini inrichten. Is dat de nieuwe trend? Heeft elke bezoeker een voorkeur om beïnvloed te worden door 1 of meerdere van de 6 elementen van Cialdini? Volgens de jongens van Persuasion API wel.

Cialdini

Zoals je wellicht weet heeft Cialdini 6 manieren beschreven waarop mensen beïnvloed kunnen worden: Social Proof, Autoriteit, Vertrouwen, Wederkerigheid, Commitment en consistency en Schaarsheid. Door te achterhalen welke van deze 6 de individuele bezoeker het meest kan overtuigen in het doen van een aankoop, verhoog je de kans enorm. Waar Persuasion Architecture zich baseert op Myers-Briggs, baseert Persuasion API zich dus op Cialdini. Nauw verbonden met elkaar, maar wel met kleine verschillen.

Persuasion API richt zich meer op de extra informatie die op een webpagina staat en minder op de content zelf. Beoordelingen (waarderingen), aantal mensen die het product al hebben aangeschaft, nog 2 producten over, etc. Eigenlijk meer metadata over het product zelf. Maar deze metadata is wel enorm belangrijk voor de bezoeker om de uiteindelijke keuze te maken.


In mijn optiek gaat Persuasion Architecture toch nog een stap verder. Het denkt ook na over de verschillende soorten content en ook de content die als 'metadata' wordt toegevoegd aan de content om de bezoeker zo veel mogelijk te overtuigen. Toch vind ik de invalshoek van Persuasion API verfrissend en ook tastbaarder. Zeker voor marketingafdelingen is dit concept beter te begrijpen en kan als opstap dienen om geheel over te gaan op Persuasive Architecture.


gerelateerde blogs met thumbnail

Dit past de website dus aan op de gegevens van de bezoeker?

Dan kan dit enkel werken bij een ongelofelijk grote dataset over gebruikers wil dit succesvol toegepast worden. Deze info hebben naar mijn weten nu alleen de grote advertentiemaatschappijen en google. Of mis ik hier iets?

Ook kan je hier met de nieuwe cookie-wetgeving misschien problemen mee krijgen.

gravatar

De nieuwe cookie-wet gaat alleen over 3rd party cookies. Ik denk dat je met 2 of 3 bezoeken al redelijk wat iemands voorkeur is om beinvloed te worden. Hiervoor heb je niet echt veel data voor nodig.