Ik ben Social Media Expert en Internet Guru!

Ik irriteer me steeds vaker aan dit soort kreten bij personen op LinkedIn, op televisie (zelfs bij excuse-me The Bachelor), op iemands Twitter-account of onderaan de mail-correspondentie. We zijn in Nederland gezegend met een enorme hoeveelheid Social Media Experts en Internet Gurus. Hoe kan dat nou toch? Het lijkt er op dat iedereen die een eigen blog heeft geschreven of minimaal 100 volgers heeft op Twitter zichzelf Internet Guru of Social Media Expert noemt. Echt belachelijk. Hoeveel is deze beroepsaanduiding dan nog waard?

Ook Fred Zelders verwondert zich hierover:

Verbaast zich over het feit dat op Twitter verschrikkelijk veel mensen zeggen 'Internet Guru' te zijn. #verwonderpuntless than a minute ago via Echofon Favorite Retweet Reply


De reacties op zijn tweet logen er niet om. Er zijn nog veel meer mensen die de waarde van deze betiteling steeds brozer gaan vinden. Wordt het dan tijd om een andere titel te gaan dragen of gaan tools, zoals Klout, het kaf van het koren scheiden?

Ik heb voor mezelf al een andere keuze gemaakt: als iemand nu de titel Social Media Expert of Internet Guru voert, dan plaats ik hem automatisch in het vakje 'loser'.


gerelateerde blogs met thumbnail
Thomas Berends op 3 juli 2011 om 21:15

Toen ik de titel zag, wou ik eerst jou in precies hetzelfde vakje plaatsen. Mensen nemen de titel al niet meer serieus, de enige die dat doen, zijn de mensen die dat in hun bio hebben staan.

Een social media expert, als het echt een expert is, is iemand die precies nadenkt over elke tweet, en op welk moment van de dag, die het beste getweet kan worden. Echter komen ze niet verder dan 'volg gigantisch veel en wees lief tegen de 5 followers die je dan krijgt'.

gravatar

Grappig! Dat was precies de reactie die ik probeerde uit te lokken met deze titel...

Thomas, mag ik jou beschrijving van een expert als volgt samenvatten? »
Een ECHTE expert begrijpt/kent de vraag/behoefte van zijn gehoor (klant) en speelt daar op het juiste moment en op gepaste wijze (in begrijpbare taal en met een gepaste dosering) op in met content waar zijn gehoor z'n voordeel mee kan doen.

N.B. 't Is 'm nog niet helemaal geloof ik.

gravatar

@Fred Het is wel een erg lange omschrijving op je visitekaartje (wie gebruikt dat nog tegenwoordig?) :-)

Voor de rest zou er nog een Kwaliteits-aspect in moeten zitten. De kwaliteit van de 'content' dient van hoog niveau te zijn en worden geaccepteerd door de klant maar ook door de mensen in de 1e en 2e inner circles van dezelfde klant.

Het wordt wel lastig om een perfecte definitie te vinden...

Oproepertje:

Wie definieert voor ons 'de Expert'?

Ik maak voor mijn beroep cursussen voor beginnende en gevorderde Internet Marketeers, maar ik word hier de laatste tijd meer op aangevallen dan gewaardeerd! Misschien tijd om weer een nieuwe niche te zoeken?! Ik denk dat mensen marketing en social media guru´s moe zijn!

Het antwoord is simpel. De zelftoegekende titels 'Social Media Expert' of 'Internet Guru' zijn niets waard. Wat zegt de titel 'Manager' tegenwoordig nog ? Ook te pas en te onpas gebruikt.

Ik zou me er juist niet druk om maken. Wees gewoon jezelf zonder achtervoegsel; de sociale gemeenschap om je heen bepaald vervolgens wel of je al dan niet expert bent :-)