Twitter handboek

Als beginnend Twitter-gebruiker, loop je tegen nogal wat obstakels en vragen aan. Hoe gedraag je je op Twitter, wat mag je wel en niet zeggen, hoe kun je snel het aantal volgers vergroten, etc. Allemaal vragen die je proefondervindelijk moet ondergaan. Dit kan voor veel mensen een drempel zijn om Twitter te gebruiken. In onderstaand stappenplan, krijg je op 1 webpagina te lezen wat je wel en niet moet doen. Handig dus!

  • Voeg zo snel mogelijk een foto toe aan je profiel. Dit kan een logo zijn, maar ik prefereer een foto van jezelf. Anderen willen met jou praten en niet met een bedrijf
  • Vul je Bio zo uitgebreid mogelijk in. Vertel wie je bent, wat je doet en wat je interessegebieden zijn. Ook interessant om te weten: waar ga je over Tweeten?
  • Als SEO belangrijk is, dan zul je de foto een SEO-vriendelijke naam moeten geven, bijv. Janet_Jackson_fanclub.jpg i.p.v. 1243_pic.jpg
  • Zet de URL van je website of blog in je profiel
  • Probeer te netwerken. Je kunt mensen groeten, maar een Auto DM is uit den boze. Deze geautomatiseerde communicatie is een absolute #fail (een tag die veel gebruikt wordt bij Twitter)
  • Gebruik een hashtag (#) om snel mensen te vinden die je interesseren. Via Twitter Search kun je gemakkelijk zoeken op #seo, #zaltbommel, #ajax of #janetjackson.
  • Wees eerst ge├»nteresseerd en zoek mensen waarin jij informatie en kennis vandaan kan halen; daarna moet je zelf content plaatsen die interessant kan zijn voor anderen. Hierdoor worden anderen ge├»nteresseerd in jou.
  • Probeer interactie met anderen te krijgen. Reageer op tweets (gebruik hier de @twitternaam voor). Als je reageert op Tweets, zullen anderen die jou volgen, deze tweets niet zien (deze tweets worden in principe alleen aan de ontvanger getoond). Wel moet je rekening houden dat elke tweet openbaar is en gevonden kan worden.
  • Probeer te converseren met meerderen tegelijk. Dit betekent dat er meerdere Twitternamen in de tweet staan (@Twitternaam1 @Twitternaam2)
  • Als je een Tweet interessant genoeg vindt voor je volgers, dan dien je de Tweet te retweeten (RT). Geef de credits dan ook aan degene die de informatie heeft getweet; hierdoor kunnen anderen deze persoon misschien ook interessant genoeg vinden om te volgen
  • Als er iets fout gaat, dan kun je altijd terecht bij http://support.twitter.com/. Ook kun je hier een klacht indienen over een Twitter-gebruiker of over de inhoud van een bepaalde tweet.
  • Het hoeft niet allemaal perfect te zijn wat je doet op Twitter; je Twitter-gedrag moet gelijk zijn aan jou
  • Probeer met mensen te praten die buiten je vrienden en collega's vallen. Dit maakt Twitter interessant.
  • Gebruik URL shorteners om meer ruimte beschikbaar te hebben voor je tweet. Bit.ly is 1 van de bekendste. Vaak hebben Twitter tools, zoals HootSuite deze functionaliteit ook in zich. Twitter wordt vaak gebruikt om links naar webpagina's te delen.
  • Het is inderdaad handig om niet Twitter.com te gebruiken, maar een aparte applicatie zoals HootSuite of TweetDeck.
  • Natuurlijk wil je zo veel mogelijk volgers hebben, maar schiet niet te ver door om zo veel mogelijk volgers te krijgen. Het is veeeeeeeel belangrijker om goede en interessante content te tweeten.
  • Als je een Smartphone hebt, probeer dan ook hiermee te twitteren. Er gebeuren zo veel interessante zaken onderweg. Ook kun je dit prima gebruiken bij presentaties, seminars, cursussen, etc.
  • Probeer je favoriete merken of bedrijven te volgen en tweet naar hen over goede en minder goede dingen over hun product of service. Je zult merken dat je soms invloed kunt hebben of zaken sneller kunt realiseren
  • Als je zelf een merk/bedrijf/persoonlijkheid hebt of bent, zul je mensen moeten vinden die over je tweeten en hen volgen (zoek de dialoog)
  • Niet elk bedrijf reageert op Tweets. Als bedrijf zul je echter wel moeten reageren op Tweets; jij bepaalt welke type tweets dit zijn
  • Als iemand jouw bedrijf/merk of jezelf noemt (mention), dan dien je hierop te reageren
  • Als je iets aan het maken bent, kun je dit delen met je volgers en bijv. hulp vragen tijdens het proces
  • Probeer actueel te zijn. Gebruik Google Alerts voor nieuwe informatie, geef commentaar op iemands tweet of gebruik de Tweet This knop, als je interessante informatie tegenkomt op een webpagina
  • Probeer alles te zeggen in 140 karakters; mensen vinden het frustrerend om ergens anders verder te lezen
  • Probeer te tweeten tijdens een event.  Hierdoor word je al snel gezien als expert op een bepaald gebied
  • Heb je profiel nog eens gechecked? Is je profiel interessant genoeg om te volgen?
  • Probeer een goede balans te vinden tussen je eigen tweets, RT's en mentions. Probeer je volgers niet te frustreren
  • Probeer anderen ook te promoten. In ieder geval vaker dan jezelf promoten
  • Deel je expertise. Wat weet jij wat anderen niet weten?
  • Probeer ook af en toe een foto te tweeten. Een foto zegt meer dan 1000 woorden
  • Probeer je Location Based checkins (via FourSquare bijvoorbeeld) ook te tweeten. Je lokale retailers vinden dit fantastisch
  • Geplande tweets (scheduled tweets) zijn prima, maar hou er rekening mee dat deze op het verkeerde moment binnenkomen. Op mijn twitter-account worden ook af en toe een blog geretweet die ik de laatste tijd heb geschreven; meestal is dit prima, maar soms is het onderwerp van de blog al achterhaald.
  • Wees jezelf
  • Laat een stagiaire niet je Twittera-account beheren!
  • Als je een fout maakt, prima. Maak je er niet al te druk om. Geef de fout toe en ga gewoon verder
  • Vraag om hulp aan je volgers. Wil je je vraag aan nog meer mensen kwijt, gebruik dan de #durftevragen tag
Gefeliciteerd! Je bent nu Twitter-expert!

Bron: http://www.slideshare.net/ctlaws/how-to-use-twitter-infographic


gerelateerde blogs met thumbnail

Vertaling van de Cheryl Lawson? Wel netjes om de bron te vermelden...

gravatar

Inderdaad! Zojuist toegevoegd.

Keurig ;)