Mythe van de gemiddelde gebruiker

Al te vaak kom ik deze opmerking tegen: "we willen een internet (of intranet), waarmee de gemiddelde gebruiker goed uit de voeten kan". Helaas bestaat deze gemiddelde gebruiker niet, met als gevolg een middelmatige website, waarbij de bezoeker extra moeite moet doen om zijn of haar doel te bereiken (Don't make me think). Dit betekent dus dat je moet onderzoeken, wat voor typen bezoekers op je website komen en welke klantprocessen zij gaan volgen. Een website zou -in ultieme vorm- moeten aansluiten op elke individuele bezoeker!

Unieke gebruikers

Elke gebruiker is uniek en dient ook zo gepositioneerd te worden. Hoe lastig kan dit zijn? Als je 100.000 bezoekers hebt per maand, zal je website voor alle bezoekers relevant moeten zijn en moeten aansluiten op de wensen van deze bezoekers. Wow! Dit is toch niet te doen!

Toch zal deze trend de komende jaren steeds verder doortrekken. Een steeds persoonlijkere webervaring zal zelfs geëist gaan worden door onze nieuwe generatie. Je kunt op je klompen aanvoelen, dat dit niet meer gaat lukken met een gemiddelde contentbeheerorganisatie. Je zult nieuwe technieken moeten gaan adopteren om deze webervaring te kunnen verbeteren.

Wetenschap

Daarnaast zul je regelmatig onderzoek moeten doen naar je doelgroepen en de wensen van deze doelgroepen. Dit kan via online enquêtes, maar zal ook duidelijk moeten worden via gebruikersgroepen (zeker op intranet), usability testen en andersoortig offline onderzoeken. Het web wordt steeds meer een steeds wetenschappelijker platform, waarbij statistieken en afstemming op het individu samengaan.

En vergeet de psycholgie niet van de bezoeker die bepaalt op welke manier zij aangesproken wil worden en op welke wijze hij/zij verleid moet worden tot conversie. Ook hier zal de wetenschap zich steeds meer laten zien!


gerelateerde blogs met thumbnail