Google Preview verandert PPC

Pay-Per-Click strategie en analyse zal de komende tijd weer veranderen. Volgens mij is het namelijk sinds afgelopen vrijdag mogelijk om een preview te zien van je organische zoekresultaten. En niet alleen van je zoekresultaten! Ook is het mogelijk om een preview te zien van een betaalde zoekresultaat (Paid Search). Wat betekent dit?

Preview

Allereerst: wat zie je met een preview? Toch wel veel eigenlijk. Je ziet namelijk de look-and-feel van de pagina inclusief de teksten. Dit betekent dat je als gebruiker eerst kunt zien of de professionaliteit van de link je aanstaat, alvorens je de advertentie (of normaal zoekresultaat) aanklikt. Dit heeft weer een positief gevolg voor de CTR (Click Through Rate); deze zal omhoog gaan. Met als consequentie dat 'de click' ook duurder zal worden voor de adverteerder. Logisch aangezien de kans groter is geworden dat er ook daadwerkelijk sales uitkomt.

Hoe laat je een preview zien?
Simpel: door op de vergrootglas te klikken achter de titel van het zoekresultaat.


Wat erg opvallend is aan de previews, is dat Google probeert de tweede A (=action) uit het AIDA-model al voor je aan te geven. Zo weet je al, voordat je op de link klikt, wat de adverteerder wil dat jij wilt doen, als je wel op de link klikt. Hoe gemakkelijk wil je het hebben?


gerelateerde blogs met thumbnail