Filter #fail

We zijn terecht gekomen in het informatietijdperk. Da's voor iedereen wel duidelijk. Wat je dan vaak hoort is dat mensen 'verzuipen' in het informatie-aanbod dat maar blijft groeien. Als je de informatie die je consumeert vergelijkt met 20 jaar geleden, zit hier toch een behoorlijk verschil in. Kijk eens naar de manier waarop je projecten doet, het aantal e-mails ligt bij een gemiddelde professional op meer dan 50 per dag. Vaak over projecten waarin je participeert, maar ook veel mail met informatie, die niet of nauwelijks interessant is voor je.

Information overload

Ook op het Internet gebeurt dit. Veel te veel informatie via veel te veel verschillende kanalen springt je brein in, om gefilterd, georganiseerd en opgeslagen te worden. Dat klinkt toch erg vermoeiend. En dat is het voor sommige mensen ook. Ik merk dit toch wel vaker om me heen. Mensen hebben moeite om de snelheid van informatie-absorbtie gelijk te krijgen aan de hoeveelheid informatie die op heb afgevuurd wordt. Nogal logisch dat sommigen hier een burn-out van krijgen of toch maar een andere baan kiezen. De maatschappij is te snel geworden voor velen van ons...

Maar komt dit nu door de hoeveelheid informatie die nu op ons afgevuurd wordt? Is er sprake van Information Overload? Volgens mij zitten we nu inderdaad in een soort Twilight Zone, waarbij de hoeveelheid informatie niet opweegt tegen de filters die we hier voor kunnen inzetten. Dat is het!

Filter

De hoeveelheid informatie zou beter gefilterd moeten worden, waardoor alleen de informatie die op dat moment nuttig is (need to know basis) wordt gepresenteerd; personalisatie van content is een must. Zeker met de steeds versnellende hoeveelheid informatie die op ons afgevuurd gaat worden is een goede filter essentieel om ons als individu te kunnen functioneren.

it's not information overload, it's filter failure

Hoe snel kunnen deze filters klaar zijn voor deze steeds groeiende informatieverstrekking? Dat is de grote vraag. Met de komst van Singulariteit ontstaat een paradoxale ontwikkeling: de information load wordt dan exponentieel groter, maar de filters zullen dan ook exponentieel beter worden. Hopelijk zal de laatste factor de eerste factor inhalen, zodat wij als mens overweg kunnen met de extreme information load die ons te wachten staat.


gerelateerde blogs met thumbnail

Personalisatie van content, mits je dat zelf in handen hebt, anders wordt het gerichte spam :)
Leuk stuk!