Digital campagnes meten

Er zijn een hoop termen in omloop om doelen te stellen en te de effectiviteit hiervan te meten. Dit geldt natuurlijk ook voor Digitial (online) Campagnes. In deze blog worden de 6 stappen vermeld waarop een Digital Campagne gemeten kan worden, startend met de minst geraffineerde methode en eindigend met erg geraffineerde methodes.

Volume

Voordat we beginnen met de 6 stappen, wil ik ook nog de basisstap 0 uitleggen: volume. Dit zijn de standaard statistieken die elk (web)statistiek-pakket kan meten, zoals Aantal Bezoekers, Aantal Bezoeken, Unieke Bezoekers, etc. Probeer zo veel mogelijk met Unieke Bezoekers te werken in plaats van page views of hits (da's echt verleden tijd!). Unieke Bezoekers geven namelijk de mogelijkheid om de werkelijke effectiviteit van je campagne te meten.

Wat zijn de 6 stappen:
  • Kwaliteit campagne
  • Kosten per klik
  • Kosten per aankoop
  • Campagne ROI
  • Merk statistieken
  • 'Lifetime value'

Kwaliteit campagne

Hoe meet je de kwaliteit van je campagne. Dit kan prima door het meten van de conversieratio. Hoeveel procent van de (unieke) bezoekers, komt uiteindelijk bij je conversiepunt terecht. Dit conversiepunt kan een aankoop zijn, maar ook een aanmelding voor een nieuwsbrief of het downloaden van een bepaald document kunnen als conversiepunt worden gerekend.

Er zijn 2 typen conversieratio's:
  • per bezoek (of per sessie)
  • per unieke bezoeker
Het hangt er van af welke soort je moet gebruiken; wil je weten wat bezoekers doen tijdens een sessie of wil je weten hoeveel procent van de unieke bezoeker iets koopt. Voor bijv. Vliegwinkel.nl is het logischer om de laatste variant te nemen, aangezien een bezoeker meerdere keren terug zal keren, voordat de aankoop wordt gedaan.
Voorbeeld
Bezoekers conversieratio = (10 conversies) : (1000 unieke bezoekers) = 1%

Veel bedrijven hebben een conversieratio die tussen de 1% en 3% ligt.

Bounce Rate
De Bounce Rate kun je ook gebruiken als kwaliteitsmeting. Hoeveel mensen komen via je campagne op je site en verlaten deze zonder nog een keer op een link te klikken. Vaak ligt dit tussen de 20-80%.

Kijk ook eens naar de Attrition Rate; deze bepaalt waar er bezoekers afhaken.

Kosten per klik

Hoeveel geld kost het om 1 bezoeker op je website te krijgen? Vaak betaal je voor specifieke links naar je website (denk aan Adwords) en vergeet de andere kosten van je campagne niet. Deze kosten worden uitgedrukt per klik (CPC). 

Kosten per aankoop

Dit is weer een stap verder. Hoeveel kost het om een bezoeker op je website te krijgen, die ook daadwerkelijk iets koopt? Als deze kosten hoger zijn, dan dat het oplevert, kun je afvragen of deze campagne wel geschikt is geweest; je raakt namelijk geld kwijt. Soms kan dit gebruikt worden om een imagoverandering teweeg te brengen en dan valt deze investering in het niet.

Campagne ROI

Return of Investment (ROI) is belangrijk om de winstgevendheid van de campagne te bepalen. Er zijn verschillende manieren om de ROI uit te rekenen. Ik ga er vanuit dat je de ROI baseert op de verkoopwaarde:

ROI = (winst per unieke bezoeker) : (kosten van advertenties per unieke bezoeker)

Merk statistieken

Deze statistieken zijn lastiger te meten en gaan over oa. merkbekendheid, voorkeur voor een bepaald merk en de intentie om je merk te kopen. Dit zijn over het algemeen offline statistieken.

'Lifetime value'

Een campagne kan nieuwe bezoekers binnenhalen en tot klant converteren. Nieuwe klanten kunnen een levenslange (lifetime) waarde hebben voor je business en deze toegevoegde waarde van een campagne kun je ook meten. Hierdoor krijg je na verloop van tijd een goed beeld wat een campagne kan bijdragen op korte, maar ook zeker op langere termijn voor je bedrijf.


gerelateerde blogs met thumbnail