Society 3.0 recensie

Twee dagen na de officiële boeklaunch van Society 3.0 van Ronald van den Hoff, was ik aanwezig (en spreker) op Web 3.0: Liquid Internet, waarbij Ronald ook acte de presence gaf. Met een korte presentatie gaf hij aan wat er op dit moment aan het veranderen is in onze wereld. Zijn nieuwe boek, "Society 3.0", ging hier verder op in en iedereen die aanwezig was, kreeg een gratis exemplaar mee. Mooi! Dat is inderdaad heel Society 3.0! Gratis...

Ontwikkelingen

Tijdens het lezen van het boek, werd ik ervan bewust dat de ontwikkelingen die benoemd werden, ik ook daadwerkelijk om me heen zie gebeuren. Ook Nils Roemen sprak hierover op SMC0413. Mensen zoeken elkaar op om elkaar te helpen; hier hoeft zeker niet altijd een financiële vergoeding voor te komen. Via asynchrone wederkerigheid krijg je de effort ooit wel eens terug. Mensen om me heen zijn transparanter geworden, eerlijker, durven aan te geven tegen welke problemen ze aanlopen en willen dit gezamenlijk oplossen.

Het event Web 3.0: Liquid Internet was hier het levende bewijs van. Naast het feit dat deze gehele dag bijna kosteloos is georganiseerd (geen kosten aan locatie, sprekers, etc.) werd deze buzz ook fysiek merkbaar: de mensen die hier aanwezig waren, waren op zoek naar andere mensen om samen iets moois neer te kunnen zetten. Elkaar helpen en meerwaarde creëren zijn de nieuwe normen en waarden aan het worden. Top!

Boek

Het boek zelf is opgedeeld in drie gedeeltes:
  • Ondergang van de zombie-economie
  • Opkomst van Society 3.0
  • Organiseren 3.0

Ondergang

Het eerste gedeelte maakt je bewust van wat er om je heen gebeurt. Hoe de overheid de verkeerde beslissingen neemt, hoe geld wordt verkwanseld, dat de Nederland BV het steeds slechter doet, etc. Eigenlijk een deprimerend hoofdstuk, waarbij de waarheid soms hard aankomt. Veel van de zaken herken je, maar effectief doe je er zelf weinig mee. Ik begrijp dat Ronald dit hoofdstuk gebruikt om duidelijk te maken, wat er aan de hand is in onze maatschappij en dat het zo echt niet verder kan. Gelukkig zie ik om mee heen, dat het ook anders kan.

Opkomst

In het volgende gedeelte wordt duidelijk gemaakt dat het Internet andere samenwerkingsvormen met zich meebrengt en deze op een hele andere wijze waarde toe kunnen voegen. Doordat we de krachten bundelen (oa. via web 3.0) kunnen we de teloorgang van de Nederland BV voorkomen. Af en toe kreeg ik wel het gevoel dat er heel veel ballen de lucht in werden gegooid, die je dan zelf nog moest vangen. Misschien zou ik dit boek over een maand nog een tweede keer moeten lezen. Ook de Engelstalig quotes vond ik af en toe irritant.

Organiseren

Dat het mogelijk is om andere business modellen te verzinnen laat Ronald natuurlijk zien met oa. Seats2Meet. Ik ben er zelf ook heilig van overtuigd dat deze nieuwe manier van organiseren de toekomst heeft. Dit hoofdstuk is nog het meest concreet en hier hou ik wel van. Hier wordt ook duidelijk dat vele trends die ik beschrijf op Siggy Volgt ook daadwerkelijk aan het gebeuren zijn en onderdeel zijn van onze nieuwe Society. Erg goed beschreven! Ook wordt duidelijk dat Social Media (en dat zijn er nogal wat) onderdeel zijn van deze nieuws Society. Social Media wordt door mijn netwerk nog niet altijd op haar waarde geschat. Ik ben bang dat dit bij velen nog het geval zal zijn.

Conclusie

Society 3.0 legt de vinger op de zere plek. Soms gaat dit gepaard met iets te veel voorbeelden,
waardoor het wat meer effort kost om de boodschap te begrijpen. Toch is dit boek essentiële kost voor de moderne medemens die wil weten wat er op dit moment aan de hand is in onze samenleving. En misschien moet je het boek wel 2 keer lezen :-) om alle finesses te begrijpen.

Society 3.0 kun je kopen bij bijv. Bol.com (zie link hieronder) of gratis te downloaden (Pay with a Tweet) op http://www.society30.com/ (ook als ePub).