Persuasive websites

Al jaren ben ik er heilig van overtuigd dat kennis van psychologie, marketing, communicatie en Internet een dodelijke combinatie is. Weet je van deze vier alles, dan ben je de nieuwe guru op het gebied van Persuasive websites. Psychologie is vaak een vergeten onderdeel. Natuurlijk heb je wel eens gehoord van de 6 principes van Cialdini, de concepten van Persuasion Architecture of de wetenschap van het overtuigen (captologie). Arjan van Erkel heeft een boek geschreven dat deze maand is uitgekomen Verleiden op het Internet (ik moet toegeven dat ik het boek nog niet gelezen heb). Ik verwacht dat veel principes identiek zijn aan de bovenstaande lijst; slim ingepakt in voorbeelden, zodat het lekker leest.

Theorie├źn

Cialdini, Persuasion Architecture en Captology zijn goed verteerbaar, maar kost zeker wat tijd. Hierdoor krijg je wel een zeer goede basis voor de psychologie-kant op het Internet. Een vleugje NLP erbij en dan ben je 'gebakken': een volleerd Internet-psycholoog. Met deze kennis kun je zeer goede persuasieve website bouwen en opleveren.

Het probleem is nu dat je anderen moet overtuigen met deze kennis. Vaak is deze expertise niet aanwezig in een organisatie en zullen ze je met 'glazen ogen' aankijken als je deze theorie├źn in de praktijk wilt brengen. Gewoon stug volhouden en inderdaad de juiste voorbeelden presenteren. Misschien is dan wel weer het boek van Arjan van Erkel weer interessant (heeft iemand dit boek al uit?).

Presentatie



gerelateerde blogs met thumbnail

Ik las het boek al als manuscript. Het staat vol praktische tips om je website bezoekergericht te maken. Een website waarbij de bezoeker voelt dat je hem begrijpt.

Aartjan heeft het boek volgestopt met Nederlandse en Vlaamse voorbeelden, en zo speelt hij goed in op het Nederlands taalgebied, want je mag dit boek wat mij betreft nu al als een standaardwerk zien. Het gaat inderdaad in op de theorie van Caldini en raakt bijvoorbeeld aan de kern van het recent verschenen boek The Stranger’s Long Neck (How to deliver what your customer really want online) van Gerry McGovern.

Voor elke webbouwer, online copywriter en usability onderzoeker bevat dit boek de essentie om tot een website te komen die werkt. Die onweerstaanbaar is.

Het boek krijgt nog meer diepgang doordat verschillende mensen uit die disciplines uit Nederland en Vlaanderen bij het boek zijn betrokken, zoals Els Aerts en Karl Gilles van AGConsult en de usability blog ( aanrader) en Ton Wesseling over conversie.