W3L en SMC

Afgelopen week stond voor mij in het teken van Web 3.0: Liquid Internet en de presentatie van Nils Roemen tijdens de Social Media Club avond van Veghel. Het Web 3.0 event vond plaats in Seats2Meet in Utrecht (wat een fantastische locatie!), waarbij ongeveer 150 'early adopters' op het gebied van nieuwe ontwikkelingen van Internet zich hadden verzameld. Bij de presentatie van Nils Roemen (bedenker van de tag #durftevragen), waren ongeveer 40 man aanwezig.

Web 3.0: Liquid Internet

Deze dag begon goed met de presentatie van Ronald van den Hoff (medebedenker van het concept Seats2Meet) over Society 3.0. Dit boek (ben het nu aan het lezen) gaat over hoe wij als gemeenschap, de gevestigde orde kunnen 'onderuithalen' en het samen te doen.Wil je boek downloaden, dan kan dit op http://www.buysociety30.com/ (betaal met een Tweet).



De volgende sessie werd gegeven door Yuri van Geest. Yuri van Geest is een expert op het gebied van oa. BioTech en Toekomstvisies. Wat hij in 25 minuten voorbij liet komen, was bijna schokkend te noemen. Hij gaf aan dat BioTech en ICT eigenlijk hetzelfde zijn: programmeren van DNA of software is identiek. Het 3d-printen van organen komt er aan en de ultieme vorm van content personalisatie is gebaseerd op DNA. Het werd voor mij duidelijk dat de wereld op mee heen sneller verandert, dan ik had verwacht. Yuri, die oa. samenwerkt met Google en NASA op dit gebied, kan het weten!

Ik was ook 1 van de participanten van deze dag en mocht gespreksleider zijn over het onderwerp Content Personalisatie. Deze sessie was na Yuri. Van ver in de toekomst kijken weer terug naar de problematiek van vandaag. Samen met Sven Fase (Randstad) en Karel Kolb (Feeder) werden de (on)mogelijkheden besproken van content personalisatie.

Na de pauze kregen we een bak met cijfers over ons heengegooid door Laurens van den Oever. Niet echt interessant. Beter was het verhaal van Bart Hufen over het toepassen van Gaming in het bedrijfsleven (vooral voor E-learning erg interessant). De dag werd afgesloten door een discussiepanel met Iskander Smit, Sander Duivestein, en Peter van Eijk (gespreksleider Remco van Buren).

De mooiste uitspraak van de dag kwam uit deze sessie:
De nieuwste schaarste is aandacht
Denk daar maar eens over na!

SMC0413

De presentator van deze week Nils Roemen is geen Social Media expert, maar benadert de wereld vanuit een ander perspectief. Er zijn heel veel dingen in overvloed, maar vaak versnipperd. Als je deze dingen bij elkaar brengt met oa. Social Media, dan kun je samen (het sleutelwoord van deze week) mooie dingen voor elkaar krijgen. Een bekend voorbeeld is dat in 5 uur tijd een oud-Russische staat (ben het land vergeten) schoon is gemaakt doordat iedereen meehielp.
Ook heeft Nils op zijn website een verlanglijst geplaatst. Hij is ZZP-er en vraagt zijn opdrachtgever om te betalen wat hij ervan vond. Waardebepaling achteraf. Dit kan natuurlijk geld zijn, of 1 van de dingen op Nils verlanglijst. Opmerkelijk, maar het werkt wel.



Opdrachtgevers moeten wel wennen aan deze nieuwe manier van 'factureren'. Toch -denk ik- is dit wel de nieuwe vorm van opdrachtnemerschap. Identiek aan het verhaal van Ronald van den Hoff; er zijn namelijk andere manieren om zaken met elkaar te doen. Hier is niet altijd geld voor nodig. Transparantie, eerlijkheid en authenticiteit zijn de nieuwe toverwoorden. Hetzelfde verhaal op twee verschillende locaties!


gerelateerde blogs met thumbnail