Social Media en F.R.Y.

F.R.Y. staat voor frequency, reach en yield. De afkorting komt van Microsoft en was bedoeld om meer software te verkopen. Het mooie van F.R.Y. is dat deze een houvast geeft om meer te verkopen. Het mooie van deze methodiek is dat je dit ook goed kan toepassen op je Social Media strategie (als je die al hebt). Social Media gebruiken zonder doel, zal hetzelfde resultaat geven als schieten met hagel in het donker. Heel af en toe effect, maar geen idee hoe het komt.

Sales

Stel voor dat je bedrijf voor 100% afhankelijk is van verkoop van producten of diensten. Geen royalties of zo. Op welke manieren kun je nog meer verkopen:
  • Je huidige klanten moeten vaker gaan kopen
    Hoe krijg je klanten zo ver dat ze vaker gaan kopen?
  • Je moet nieuwe klanten krijgen
    Campagne om een nieuwe doelgroep te bereiken.
  • Je huidige klanten moeten meer gaan kopen per keer
    Per transactie meer verkopen. CenterParcs verkoopt bijvoorbeeld via de website 5-10% meer per verkoop, dan via een Call Center medewerker. CenterParcs probeert dan ook het Internet kanaal leidend te maken.

Doelstellingen

Dit zijn 3 doelstellingen die je goed kunt gebruiken om je Social Media strategie te bepalen. Zoals je hier kunt zien gaat het om het verhogen van de frequentie (Frequency), grotere omvang krijgen (Reach) en meer verkopen per klant (Yield). Inderdaad F.R.Y..

Unox

Een goed voorbeeld is de reclame die je nu hoort op de radio over het snelle avondeten met een tostie of uitsmijter. Unox speelt hierop in door aan te geven dat je dan een groentenloze dag hebt. Maar als je een soepje eet (naast de tostie of uitsmijter) je wel aan de dagelijkse hoeveelheid groenten komt. Deze strategie verhoogt het aantal keer dat een gezin soep zal nemen.

Dit soort informatie kun je goed ondersteunen door via Social Media aan te geven hoeveel groenten in een kop soep zit, met leuke filmpjes kun je dit mooi aanzwengelen, via Twitter kun je deze kennis ook verspreiden, PDF's met onderzoeken zul je moeten plaatsen, etc. Alles kan perfect met Social Media worden ondersteund. Hierdoor krijgt Social Media een doel en kun je het ook meetbaar maken. Wat is het effect van het inzetten van Social Media op deze campagne?

Nu is Unox misschien niet het allerbeste voorbeeld, omdat ze nog niet alle Social Media kanalen goed inzetten.  Toch, de potentie van zo'n campagne kan verstevigd worden door het gebruik van Social Media.


gerelateerde blogs met thumbnail