SEO vs. SEO 2.0

Ik weet het: het is mode om achter elk woord 2.0 te plaatsen en hiermee aandacht te trekken. Toch werkt het nog. Maar hoe lang nog? SEO 2.0 is de nieuwe vorm van SEO. Wat dat betreft hadden we al bij SEO 9.0 kunnen zijn, aangezien SEO zich in de laatste 10 jaar continu aan het ontwikkelen is. Nog een reden om 2.0 toe te voegen aan woord is om aan te geven dat er een dialoog mogelijk is, interactie, samenwerking, etc. De term 2.0 staat vaak voor: we doen het samen en jij kunt nu ook meedoen!

SEO 2.0

SEO 2.0 is dit ook. Met de nieuwe normen en waarden die gelden in onze maatschappij (openheid, delen, echtheid, samen doen, etc.) is SEO ook geevolueerd naar een wijze waarop gebruik gemaakt wordt van de nieuwe wetten in het Internet-landschap. De bezoeker wordt meer centraal gesteld, ook zal het verkeer via sociale netwerken veel belangrijker worden.

Of toch Social SEO?

Hadden we hier niet al een term voor bedacht: Social SEO. Inderdaad! Wat mij betreft kun je Social SEO en SEO 2.0 op 1 hoop 'gooien'. Wat belangrijk hierbij is de manier van denken. Om dit inzichtelijk te maken heb ik een overzicht gemaakt van de verschillen:

SEOSEO 2.0
Link building, handmatig links toevoegen, websites toevoegen aan 'directories', links uitwisselen, betalen voor linksLinks verkrijgen via blogs, goede content schrijven, link bait content schrijven, sociale netwerk uitbouwen
On site optimization (OnPage SEO) voor spiders. Voorbeeld: pagina titels met veel keywords (soms herhalend)On site optimization voor bezoekers. Titel wordt belangrijk om bezoekers te trekken. De titel trekt de aandacht.
Concurrentie: je concurreert met anderen om op de eerste pagian van Google te staan voor de meest belangrijke (zeg de top 10) zoektermenSamenwerking: je werkt samen met anderen door elkaars blogposten aan te bevelen of naar te linken
Ruilhandel: je geeft mij een link en dan geef ik je een link terugGeven: ik link toch wel naar jou of je nu teruglinkt of niet. Vaak zal de ander dit wel doen.
KeywordsTags
Geoptimaliseerd voor links en rankingGeoptimaliseerd voor verkeer en betrokkenheid
Kliks, page views, bezoekenConversies, ROI, branding
DMOZDelicious
Belangrijkste verkeersbronnen: Google, Yahoo, MSNBelangrijkste verkeersbronnen: Facebook, Twitter, specifieke sociale nieuws sites (niche), blogs
EenrichtingsverkeerDialoog, gesprek aangaan
Top down, bedrijven en oude medie bepalen wat slaagtBottom up, wisdom of crowds bepaalt de ware populariteit door middel van deelname
Niet democratisch, wie betaalt, bepaalt (staat bovenaan)Democratisch, wie voldoet aan populaire vragen staat bovenaan
50% geautomatiseerd door SEO Software10% geautomatiseerd, de rest bestaat uit content en dialoog (interactie)
technocratischemotioneel

Einde 2.0?

De term SEO 2.0 dateert al uit 2007 en is -qua term- misschien gedateerd. De toevoeging van 2.0 heeft zijn kracht verloren. Ik ben bang dat dit helemaal zal gelden voor de term 3.0. Mijn verwachting is dat deze term marketing-technisch niet meer gebruikt gaat worden. Als dit klopt zal er ook nooit meer een Web 3.0 komen, simpel vanwege het feit dat marketeers het anders zullen gaan noemen (bijv. HyperWeb).

Ik ben zelf een voorstander van de nieuwe vorm van SEO, aangezien dit een veel natuurlijker vorm van zoekmachine optimalisatie is. Hierdoor kun je de kracht van de groep goed gebruiken om het beste zoekresultaat te geven. Mijn idee is dat SEO 1.0 zijn langste tijd heeft gehad; zeker aangezien de bekende zoekmachines elke dag weer slimmer worden en handmatige manipulatie kunnen doorgronden. Hierdoor zal het effect van SEO 1.0 steeds kleiner worden.

Bron: http://seo2.0.onreact.com/seo-vs-seo-20-top-15-differences


gerelateerde blogs met thumbnail

Leuk om te zien dat je een nieuw theme hebt. Ben echter toch van mening dat je de kolommen om zou moeten draaien.

succes

Social media wordt steeds belangrijker. Ik vraag me wel of dat wel zo'n goede ontwikkeling is. Dit soort platformen zijn niet altijd geschikt voor bepaalde bedrijven.

In bepaalde markten maken de klanten niet eens gebruik van facebook of twitter. Ik vraag me dan ook af hoe zwaar deze factoren worden gewogen door google.

gravatar

Je moet je begeven op de plek waar je prospects of klanten zicht begeven; dit is steeds vaker bij Social Media. De corporate site wordt steeds minder belangrijk.

Mooi overzicht!

Fijn om ook te zien dat DMOZ achterhaald is. Er zijn nog veel mensen die dit aanbevelen als de manier om wat ranking te krijgen, maar maar het lijkt wel of alle moderators op vakantie zijn. Nog nooit een reactie of plaatsing gehad op mijn site.

Klopt, zeker voor die zinloze VCA zaken is social media al helemaal geen goed idee. Net als al dat gespam van je vcadirect figuur.