Lijdensweg factor

Hoeveel moeite moet jij doen om iets te kunnen bereiken? Hoeveel effort moet je er in steken om een product thuis te krijgen? Hoe groot is je lijdensweg als je met een vliegtuig naar de andere andere kant van de wereld moet vliegen?
Hoe mooi zou het zijn als de lijdensweg-factor leidend wordt bij je zoektocht naar vliegtickets, producten en services. Prijs is toch vaak de factor waar nu op gezocht kan worden, maar is niet het enige criterium waar mensen hun beslissing op baseren.

Vliegtickets

Ook bij het boeken van vliegtickets zijn er meer factoren op te noemen:
- aantal keer overstappen
- duur van de vlucht
- goede parkeergelegenheid
- gemakkelijk bereikbaar

Hoe zou het zijn als deze factoren ook meegenomen kunnen worden in het bepalen van je beste keus? De eerste stap is gezet door HipMunk; een meta-zoekmachine voor vliegtickets die de zoekresultaat sorteert op (natuurlijk) prijs, duur van de vlucht en het aantal keren dat overgestapt moet worden. Misschien kan de site van HipMunk nog wat verbeterd worden (meer vliegtuigmaatschappijen), maar de gedachte vind ik zelf uitermate interessant.

Het wordt steeds duidelijk dat prijs niet de enige factor is die meegenomen moet worden in de zoektocht naar een product of service. Ik vind de Agony-factor (lijdensweg-factor) als basisprincipe uitstekend werken voor de bezoekers van je site. Ik ben benieuwd hoe lang het duurt voordat de Agony-factor ook in meta-zeokmachines te vinden zal zijn.


gerelateerde blogs met thumbnail

Interessante gedachtegang Erwin.

Prijs is zeker niet altijd de enige factor. Ik bestel bijvoorbeeld Engelse boeken liever bij bol dan bij amazon, ook al zijn de boeken bij de amazon goedkoper (niet altijd als je de verzendkosten er bij optelt). Levering bij amazon is ook een lijdensweg, duurt heel lang.

Relevante content als lijdensweg-factor. In de ideale wereld hoeft een website-bezoeker geen moeite te doen. Hij heeft een reden om naar je website te komen, laat hem dan geen moeite doen om het antwoord op zijn vraag of de oplossing voor zijn probleem te vinden. Help je bezoeker bij de redenen waarvoor hij je website bezoekt.