Internet Marketing Strategie bepalen

Jouw strategie is de basis van al je Internet Marketing inspanningen. Het is dus belangrijk om te bepalen wat je wilt bereiken en hoe je dit wilt doen. Te veel marketing campagnes falen omdat een bedrijf niet nadenkt over de doelstellingen en targets die ze met Internet Marketing willen bereiken. Ze beginnen meteen met bakken met geld te spenderen aan mensen, producten, etc. zonder na te denken. Val niet in deze valkuil!

Wat wil jij bereiken? Wat wil je bereiken met je bedrijf?
Laten we stap-voor-stap begrijpen wat je doel is en probeer realistische verwachtingen te creƫren.

Wanneer en hoe kom je waar je wilt zijn?

Als ik met een klant samenwerk, vraag ik altijd een aantal vragen om inzicht te krijgen in wat hij probeert te bereiken. Ik heb een lijst samengesteld (inclusief gedetailleerde uitleg) van vragen die beantwoord moeten worden door jezelf of door je klant. Hiermee bepaald je het doel en de targets.

  • Wat is/zijn de belangrijkste doelstellingen die je met Internet Marketing wilt bereiken? Welke sub-doelstellingen heb je gedefinieerd?
    Dit is een nogal breed geformuleerde vraag. Het antwoord kan namelijk van alles zijn. Het moeten wel zaken zijn die je wilt verbeteren op je website of in je organisatie. Het kunnen kwantitatieve factoren zijn zoals het verhogen van aanmeldingen voor de nieuwsbrief, downloads, twitter volgers, meer blog commentaar, verhogen van de tijd op je website, meer Facebook fans, meer verkochte producten, etc.

    Het kunnen ook kwalitatieve factoren zijn, zoals het verbeteren van de efficiency van je bedrijf, verhogen van de klanttevredenheid, minimaliseren van fouten of –nog beter- het begrijpen van je doelgroep.

    Als je deze doelstellingen hebt gedefinieerd, kun je ze inschalen in mate van importantie. Prioriseer je doelstellingen. Welke doelstellingen zijn het meest belangrijk voor jou of je bedrijf? Afhankelijk hoe je de doelstellingen prioritiseert, kan de wijze waarop je de strategie gaat bepalen veranderen.
  • Wil je snel resultaat of ben je op zoek naar een langetermijn oplossing? Als je het allebei wilt, welke zijn het dan?
    Afhankelijk van je doelen en wanneer je resultaat wilt behalen, kan het de methodes en taktiek die je gaat volgen veranderen. Bijvoorbeeld, als je snel resultaat wilt behalen, dan kun je met de taktiek van Paid Search en E-Mail marketing dit realiseren; met Zoekmachine Optimalisatie en Social Media is dit niet te behalen.

    Als je zowel een korte als lange termijn strategie wilt implementeren, moet je de taktiek goed beschrijven.
  • Welke KPI’s (Key Performance Indicators) zijn belangrijk voor je?
    Key Performance Indicators bevat de data waarop je wilt sturen en waar je inzicht over wilt hebben. Hiermee kun je bepalen of je strategie succesvol is of niet. Bijvoorbeeld: als je je website gaat redesignen, zal de gebruikerservaring (hoe goed vinden ze je website) gemeten kunnen worden met de KPI’s Time on Site (tijd op de site) en Bounce Rate (mensen die na 1 klik weer weg zijn). Afhankelijk van je doelstellingen, zullen je KPI’s verschillen.

    Het is belangrijk dat je deze KPI’s blijft monitoren en dat je een baseline (start) hebt gezet. Een baseline betekent je benchmark data waarmee je later kunt vergelijken. Als je campagne loopt kun je de voortgang (hopelijk!) zien.
  • Hoe kun je het succes van elke marketing campagne meten?
    Voor elke marketing campagne wil je zeker weten dat je op een of andere manier inzicht krijgt in de effectiviteit. Voor je website kun je bijvoorbeeld webstatistieken (bijv. Google Analytics) gebruiken om het aantal bezoekers te meten en inzicht krijgen of bezoekers ook daadwerkelijk meer doen (interactie) op je site.

    Wil je het aantal telefoontjes bijhouden, dan zijn hier ook weer specifieke programma’s voor. Andere manieren om je campagne te meten zijn kortingscodes (coupon codes), afgedrukte bewijzen (kortingcode van papier) of ‘tracking URLs’ om je campagnes te volgen. Met een tracking URL ga je via een derde partij naar je uiteindelijke bestemming toe. Een bekende tracking URL provider is http://bit.ly/ of http://goo.gl/.
  • Hoe groot is je budget, hoeveel medewerkers en andere resources heb je tot je beschikking om te werken aan je Internet Marketing Strategie?
    Een strategie hebben is goed, maar als je niemand hebt om het uit te voeren, dan heb je er helemaal niets aan. Welke taktiek je ook probeert te implementeren, je zult altijd resources nodig hebben om deze taktiek te ondersteunen en succesvol te maken.

    Dit kan het inhuren zijn van experts, het geven van trainingen aan het personeel, outsourcing en elk ander persoon dat je nodig hebt om van je strategie een succes te maken. Wat betreft het budget, zul je ook een plan moeten maken, hoe je het geld uit gaat geven en aan wie en wat. Budget voor het design, ontwikkelen van een website, tools/software kopen, adverteren, premium accounts, etc.

    Ook zul je moeten onderkennen dat als je interne medewerkers gebruikt, dit ook van invloed is op hun huidige taken en verantwoordelijkheden binnen je bedrijf 
  • Ben je klaar om te falen?
    Hoe vaak werkt een marketing strategie precies zoals je van te voren gepland had? Niet vaak. Toch, hoe meer tijd je besteed aan je strategie, hoe lager de kans wordt op falen. Maar zelfs met de beste strategie, kun je zelfs op bepaalde punten falen.

    Je moet voorbereid zijn op falen en terugslagen. Als je dit falen kunt plannen in je strategie, dan kun je sneller over deze dip heenkomen. Voordat je ergens aan begint, moet je ook de eventuele consequenties kennen.

    Zeker wanneer je begint met zaken zoals Landingspagina’s of –dure- Paid Search campagnes, dan is falen onderdeel van je plan. Als je begint te testen, zul steeds bezig zijn met het verbeteren en optimaliseren van je ROI.


gerelateerde blogs met thumbnail

Bij je eerste vraag, vraag je wat belangrijke doelstellingen zijn die je met Internet Marketing wilt bereiken.

Is het niet doeltreffender als je eerst de vraag stelt wat de klant in het algemeen wil bereiken, marketing technisch, en vervolgens gaat bekijken hoe je daar internet marketing als marketing middel voor kunt gebruiken?

Simpel voorbeeld: Klant wil 10.000 consumenten bereiken binnen zijn doelgroep 'stedelingen'.
Om zijn doelgroep te bereiken kan hij in het vliegtuig stappen met zo'n groot spandoek erachter en over steden gaan vliegen.
Natuurlijk niet een logische optie, maar het is wel een mogelijkheid.
Wat ook kan is een social media campagne opzetten waarbij mensen in steden worden benaderd.

Mijn punt: Ik denk dat het erg belangrijk is om in de eerste stappen de algemene marketing doelstellingen helder te krijgen.