Een viral maken

Er is geen duidelijke blauwdruk voor het maken van een Viral. Wat voor het ene bedrijf werkt, zal voor het andere bedrijf niet werken. Sinds de term “Viral Marketing” door Seth Godin is ge├»ntroduceerd, lijkt het er op dat Rich Media een beter medium is om een viral mee te maken. We hebben het dan over video en audio. Video kan natuurlijk als beste gebruikt worden om mee viral te gaan.

Als je probeert om een viral op te zetten, moet je letten op Trending Topics (welke onderwerpen zijn hot), waar mensen naar op zoek zijn en probeer altijd de doelgroep voor ogen te houden.

Karakteristieken van een viral

Het is:
- Gemakkelijk te delen
- Probeert mensen mee te laten doen
- Is grappig, cotroversieel, breaking news, uniek, innovatief
- Creatief
- Is geschikt voor een groot publiek

Hoe kan een Viral jouw business beïnvloeden:
- Enorm veel verkeer trekken naar jouw website
- Veel kwalitatieve inbound links
- Betere merkbekendheid en geloofwaardigheid (credibility)
- Het moedigt aan om commentaar te geven en andere interactieve aspecten

Will it Blend?

Waarschijnlijk is een van de bekendste viral content promoties: “Will It Blend” (gaat het mixen) video’s. BlendTec is een bedrijf dat Blenders verkoopt en zij hebben een fantastische viral marketing campagne opgezet, waar zij populaire producten, zoals de iPhone en iPad in hun blenders gooiden. Voor de mensen die deze video’s bekeken, moesten gokken of de blender goed zijn werk ging doen of niet.


Het filmpje van de iPhone staat hier: http://www.youtube.com/watch?v=qg1ckCkm8YI.
Alle filmpjes kunnen bekeken worden op: http://www.willitblend.com

Ondertussen is het filmpje al bijna 10 miljoen keren bekeken. Iedereen weer nu wie BlendTec is! En dat voor de kosten van een iPhone, een blender, een camera en wat tijd om je filmpje op YouTube te zetten.

NB: Dit is onderdeel van de gratis online cursus Internet Marketing die eind mei gelanceerd wordt.


gerelateerde blogs met thumbnail

Soms zitten die filmpjes inderdaad geniaal in elkaar. Maar verzin zoiets eens voor je eigen bedrijf. Dat is zo simpel nog niet.