3 basisbeginselen voor autoresponders

--- Deze blogpost is geschreven door gastblogger Mischa Verheijden van Mischa.be. ---

Autoresponders zijn automatische berichten met een van tevoren ingestelde tekst. In het artikel Autoresponders tools schrijft Erwin hoe je autoresponders kunt regelen. In dit artikel ga ik in op de inhoud van autoresponders specifiek rond inschrijvingen op een nieuwsbrief of bij bestellingen in een webshop.

Want een autoresponder hebben is één, ze daadwerkelijk inzetten om er online geld mee te verdienen is twee. Geld verdienen in harde valuta, maar meer nog als investering in een langetermijnrelatie. Dat laatste is volgens mij de essentie van autoresponders, omdat je zo kan laten zien dat je een mens bent. Natuurlijk blijft een autoresponder een voorgeprogrammeerd en automatisch verstuurd bericht, maar dat bericht heeft geen automatische piloot.

Gemiste kansen

Je kent ze vast van die autoresponder e-mails in de trant van: ‘u bent ingeschreven op onze nieuwsbrief’ of ‘wij hebben uw bestelling goed ontvangen’. Die berichten zijn gemiste kansen: realiseer je dat deze berichten het eerste contact met een lezer/klant zijn en je hiermee een eerste indruk maakt die je toekomst kan maken of breken.

3 basisbeginselen:
  • Wees dankbaar
    Mensen die zich inschrijven op je nieuwsbrief of iets bij je kopen gaan een relatie met je aan. En dat is niet vanzelfsprekend. Ben die mensen dus dankbaar, eerlijk en authentiek. Zo laat je een goede eerste indruk bij hen na. Schrijf niet gewoon dankjewel, maar geef ook aan waarom je dankbaar bent of wat je leuk vindt. Zo toon je dat je een mens bent en dat is belangrijk, want mensen kopen van mensen, niet van websites.
  • Houd interactie open
    Als je iemand die zich inschrijft op je nieuwsbrief of iets van je koopt alleen laat weten dat dat goed is gegaan, mis je de kans op verdere interactie. Nodig ze uit op je artikelen te reageren of bind ze aan je door hen bijvoorbeeld op je Twitter en Facebookpagina te wijzen en wat je daar voor ze te bieden hebt. Denk aan tips, adviezen of aanbiedingen.
  • Bied toegevoegde waarde
    Mensen die zich inschrijven op je nieuwsbrief zijn geïnteresseerd in wat je te vertellen hebt. Zij zijn net als bestaande klanten makkelijker te overtuigen en aan je te binden dan totaal vreemden. Je kunt toegevoegde waarde bieden door in te spelen op de vragen en behoeften van de geadresseerde. Je kunt iemand die zich net heeft ingeschreven op je nieuwsbrief een gratis checklist aanbieden. Of als je bijvoorbeeld vliegtickets verkoopt, verwijzen naar websites met informatie en tips over hun reisbestemming.

Inhoud autoresponders

Algemeen geldend voor de inhoud van je autoresponders is dat je zelf een goede graadmeter bent. Verplaats je in je doelgroep, denk zoals zij en laat ze niet de wereld door jouw ogen zien. Een dooddoener, ik weet het. Neem anders de al eeuwenoude gulden regel van humanistisch denker Dirck Volkertszoon Coornhert (1522 – 1590) als uitgangspunt: behandel een ander zoals je zelf behandeld wilt worden. Wedden dat open, eerlijk, transparant en authentiek de sleutelwoorden zijn.

Geschreven door gastblogger Mischa Verheijden van Mischa.be (voor content strategie en webteksten schrijven)


gerelateerde blogs met thumbnail