Verbeter je merk IK

Jezelf promoten op het web is essentieel om succesvol te zijn. Of je nu blogger bent (zoals ik), een bekend artiest of sporter, je zult jezelf online moeten verkopen. Je moet leren om je merk IK te promoten op het web. Dit is niet voor iedereen gemakkelijk, aangezien je toch affiniteit moet hebben met het web. Om jezelf op een positieve manier neer te zetten is soms een kunst. Het is onderdeel geworden van je online CV. Eminence met een mooi Engels woord.
Met de volgende tips kun je je merk IK verbeteren:

  • Wat is het merk IK?
    Voordat je verder gaat, moet je eerst definiëren wat je merk precies inhoudt of gaat inhouden. Waar ben je al bekend om en waar wil je bekend om worden?
  • Koop een domein
    Je moet een plek hebben, waar je jezelf presenteert. Probeer een domein-naam te kiezen die bij jouw expertise past. Als je het echt niet weet, dan kun je je voor- en achternaam gebruiken in je domein.
  • Creëer een logo
    Dit is niet altijd het gemakkelijkste gedeelte. Wil je echt professioneel voor de dag komen, dan kun je een logo laten maken.
  • Maak een mooie favicon
    Dit zijn de afbeeldingen (icons) die je ziet als je een website bewaard in je favorieten. In de meeste moderne browsers, worden deze op de tabjes getoond. Deze favicons kun je ook zelf maken. Er zijn genoeg online apps die dit voor je kunnen doen.
  • Gebruik een duidelijke look-and-feel
    Bezoekers moeten meteen in de gaten hebben dat ze op jouw website zijn beland. De look-and-feel moet natuurlijk congruent zijn met je merk (brand)
  • Gebruik Social Media als hefboom
    Door actief met Social Media om te gaan, kun je snel het aantal bezoekers en fans verhogen. Dit is een must voor het verbeteren van je zichtbaarheid aan de buitenwereld. Zo veel mogelijk mensen moeten namelijk weten dat je merk online staat. Krijg volgers en fans!
  • Makkelijk volgbaar
    Niet alleen via Social Media, maar ook via RSS, nieuwsbrieven, etc. Via zo veel mogelijk kanalen moeten mensen je kunnen volgen. Denk ook aan LinkedIn! Plaats deze informatie bovenaan je website (inclusief koppelingen naar de verschillende Social Media waarop je acteert) en je zult vanzelf meer volgers krijgen. De bezoeker mag bepalen op welke wijze hij/zij je wilt volgen
  • YouTube
    (Dit is een kanaal waarop ik zelf ook meer zou moeten acteren)
    Vertel in 90 seconden wat je business is of vertel iets over een onderwerp en plaats deze filmpjes op YouTube. Dit is een fantastisch middel om je merkbekendheid te vergroten.
  • Schrijf, schrijf, schrijfLaat zo vaak mogelijk zien waar je goed in bent. Dit betekent dat je aan de slag moet. Door het schrijven van artikelen, blogs, etc. over je expertise (niche market), zul je je zichtbaarheid vergroten. Geen actie op dit vlak, betekent dat je ook snel weer vergeten bent. Plaats je artikelen op blogs, tijdschriften (offline en online), websites en kranten (offline en online).
  • Probeer je netwerk te vergroten
    Ook dit kan een hefboomeffect teweegbrengen. Zoek anderen op en probeer een win-win situatie te creëren. Vaak is er meer winst te behalen voor de ander, maar dat geeft niet. Investeren in het vergroten van je netwerk is een must.
  • Reageer, reageer, reageer
    Net zoals je zelf schrijft, kun je ook reageren op andermans schrijven. Geef wel een gedegen reactie. Hiermee kun je laten zien dat je veel weet over een bepaald onderwerp!
  • Schrijf over andermans bedrijven
    Geen enkel bedrijf zal het erg vinden, als je een goed artikel schrijft over een product of service van een bepaald bedrijf. Dit bedrijf zal dan wel in jouw expertiseveld moeten liggen. Kans is groot dat dit bedrijf jouw artikel gebruikt om extra aandacht aan te besteden. Zorg er wel voor dat je artikel serieus is geschreven
  • Word sponsor
    Dit heeft een hoge impact op je merk. Als je sponsor wordt van een event, product of website, zal dit goed zijn voor je branding. Wil iemand nog sponsor worden van mijn weblog?? :-)
  • Testimonials
    Ik heb hier niet echt een goed Nederlands woord voor. Ggetuigschrift komt nog het dichtst in de buurt. Laat anderen vertellen hoe goed ze jou, je product of service vinden en gebruik deze op je website. Dit sociaal bewijs is op dit moment het hoogst haalbare vorm van branding.
Wie kent er nog meer manieren om je eigen brand te verbeteren?


gerelateerde blogs met thumbnail

Je zou "testimonials" kunnen vertalen als "getuigenissen"

Je zou het ook kunnen omschrijven als "aanbevelingen".

Andere manieren om je eigen brand te verbeteren zijn bijv. spreken op congressen en in contact proberen te komen of samenwerken met belangrijke personen die in hetzelfde vakgebied werken.

Groeten,
Anne Jan

gravatar

@Anoniem Ik vind getuigenissen ook (te) zwaar klinken. :-)

Wellicht denkt referenties de lading

"Jezelf promoten op het web is essentieel om succesvol te zijn."

Ben ik niet mee eens, je moet niet jezelf maar je doelgroep als uitgangspunt nemen. Met welk probleem of welke vragen zitten zij? Laat in je uitingen merken dat jij degene bent die ze voor ze op kan lossen. Zeg dus niet: ik ben goed, maar: ik help jou met ... zodat voordeel, voordeel, voordeel.

Ben het eens met je uitleg Rutger. Dat ben ik ook met de stelling van Erwin.

Door authentiek en geloofwaardig te laten zien dat jij degene bent die je doelgroep kan helpen, doe je ook aan ´jezelf promoten´.

Voor testimonial. Volgens mij stelt een website bezoeker zich de vraag waarom hij voor jou moet kiezen. Spreek de taal van je bezoeker door die vraag te gebruiken: ´Waarom ... ?'. Als antwoord op die vraag kun je je klanten aan het woord laten. Het woord testimonial hoef je dan niet te gebruiken.

Geloofwaardigheid heb ik ook hoog in het vaandel. Mensen die te hard proberen iets over te brengen dat ze niet zijn, zijn er wat mij betreft al te veel.
Kijk eens op twitter hoeveel lui zich niet social media expert noemen.

Zorg eerst maar eens dat je referenties hebt, voordat je jezelf als merk neerzet.