Cookie-wet 25 mei 2011

Nog maar dik twee maanden en dan zou de nieuwe cookie-wet moeten gelden. In de Britse media (oa. op de BBC) wordt hierover gesproken. In Nederland is het stil. Heb ik iets gemist? Wat gaat deze nieuwe cookie-wet dan precies voorstellen? En wat zijn de consequenties voor je website?

Cookie-wet

Wat staat er in de nieuwe cookie-wet?
"Vanaf 25 mei moet volgens de Europese wetten, "uitdrukkelijke toestemming" gevraagd worden aan web-gebruikers om informatie over deze web-gebruikers te verzamelen; vaak worden deze gegevens bijgehouden door middel van tekst bestanden genaamd "cookies".
Ik heb het idee, dat niemand hier zich echt druk om (heef ge-)maakt. Ik verwacht ook niet dat per 25 mei iedere website aan een deze nieuwe wet voldoet. Laat mij het weten, als je een website kent, die al zo ver is. Bedrijven weten namelijk niet hoe ze hier mee om moeten gaan.

Wat is namelijk het probleem? Het is:
  • Lastig te implementeren
    Hoe ga je dit doen? Met pop-ups (wat ook niet meer mag)?
  • Lastig voor de bezoeker
    De bezoeker wordt hier helemaal 'gestoord' van. Op elke website moeten ze opnieuw toestemming geven.

Oplossing

Eigenlijk hoop ik stiekem dat deze cookie-wet doorgezet wordt en bedrijven gedwongen worden om hun cookie-beleid aan te passen. De cookie is namelijk een persoonlijk bezit en behoort tot de gebruiker (zeker de inhoud). De gebruiker (jij en ik) mogen bepalen welke informatie gebruikt mag worden door een website. Er is namelijk wel een goede oplossing. En deze oplossing is dichterbij dan je denkt.

OpenID

Via OpenID kun je toestemming geven aan websites om je profiel te gebruiken. Het wordt helemaal interessant als je de OpenID van Facebook, Twitter of LinkedIn gebruikt. Dit gebruik je waarschijnlijk vaker dan je denkt.

Facebook

Laten we Facebook als voorbeeld nemen. Heb je een website toestemming gegeven om je Facebook-ID te gebruiken, dan zul je de volgende keer als je op de website terecht komt, automatisch ingelogd worden. Voorwaarde: je moet dan wel ingelogd zijn op Facebook (dit kan enkele weken duren). Aan Facebook geef je eenmalig toestemming om via een cookie gebruik te maken je gegevens. Klaar! Facebook wordt dan gebruikt als hub om toestemmingen te verlenen. Ook is het overzichtelijk aan wie je toestemming hebt gegeven en kun je deze toestemming met een klik verwijderen.

Als bedrijf kun je dan extra gegevens koppelen aan deze inlog. Hiermee kun je bijvoorbeeld CRM mee verbeteren.

Als iedere website de mogelijkheid geeft om via OpenID in te loggen, dan heb je 2 vliegen in 1 klap:
  • Meer informatie beschikbaar na aanmelding via OpenID
    Je kunt als bedrijf deze informatie gebruiken (bijv. naam en e-mailadres)
  • Ideale oplossing voor de gebruiker
    De gebruiker bepaald zelf wat en hoe persoonlijke gegevens worden gedeeld en behoudt het overzicht. Wil de bezoeker van een website gebruikmaken van extra functionaliteit op een website, dan zal hij/zij deze website toestemming moeten geven voor het gebruik van een OpenID.
Het gevolg:
  • de cookie kan (bijna) verdwijnen
  • het eigenaarschap verschuift van bedrijf naar gebruiker

One-2-One marketing

Ook zijn er bedrijven bezig om een soort super-cookie te maken. Deze cookie heb je zelf in beheer. Met deze cookie kan gedrag, persoonlijkheid en surfgedrag worden bijgehouden. Als bezoeker van een website, kun je toestemming verlenen aan de website om gebruik te maken van deze supercookie en de inhoud uit te breiden. Hierdoor zou -in theorie- een betere en persoonlijke sufrervaring mee bereikt kunnen worden. One-2-one marketing wordt dan mogelijk.

Lees ook: Cookie Wet 2011


gerelateerde blogs met thumbnail

Goeie wet, maar ik ben bang dat degene die misbruik maken van cookies zich niet veel aan zullen trekken van deze wet. Maar weer een stap in de juiste richting van privacybescherming.