Van SEO naar Social Referral

Een rapport van Forrester geeft aan dat marketeers hun focus moeten gaan verleggen van de 'ouderwetse' SEO naar Social SEO. Op dit momet gebruikt 6 van de 10 personen zoekmachines om informatie te vinden. Dit is natuurlijk nog enorm veel, maar als je dit vergelijkt met 2004, dan is er toch sprake van een neerwaartse trend. In 2004 zocht 8 van de 10 personen via een zoekmachine. Wat is er in de afgelopen jaren veranderd?

Apps

We hebben veel meer Apps gekregen (vooral op de mobiel), vergelijkingswebsite (social recommendations) zoals Kieskeurig en Yelp en andere communities waar mensen gaan kijken, voordat ze een aankoop doen. Marketeers zullen dus verder moeten kijken dan de bekende zoekmachines en zich moeten gaan richten op de verschillende communities die zijn ontstaan.

De corporate site wordt sowieso minder belangrijk. Dat is echt wel de trend voor de komende jaren. Dit betekent dat het rechtstreekse contact met klanten via het web ook minder wordt en bedrijven op zoek moeten gaan naar de prospects. Deze prospects begeven zich zeer zeker op het web. Zoek naar behoeften en zoek hiervoor de juiste communities. Hier zullen de mensen zich gaan begeven die ook jouw klant kunnen worden.

Het wordt belangrijk om in deze communities aanwezig te zijn en een zogenoemde Social Referral te krijgen. Mensen moeten gaan praten over jouw product en dienst op deze communities. Voor de meeste Internet marketeers wederom een nieuwe wereld....


gerelateerde blogs met thumbnail

Artikelen over dat Social Media beter werkt dan zoekmachineoptimalisatie of Adwords vind ik altijd een beetje onzinnig. Het zijn allemaal middelen voor een goede website strategie. Het zijn middelen die onderdeel zijn van een proces, en geen doelen op zich. Ieder bedrijf heeft een ander type publiek, een andere filosofie, een ander budget en een andere capiciteit om de website te onderhouden. Dit is mede bepalend voor de strategie die je kiest. Twitter is leuk en gratis. Maar verkijk je als ondernemer niet op de hoeveelheid tijd die je kwijt bent voor onderhoud. Hetzelfde geldt voor Facebook. Harstikke leuk al die interactieve fans met een eigen mening, maar als ze niets kopen, ben je alleen maar geld (in de vorm van tijd) aan het verspillen.

Soms leent een social media benadering gewoon niet. Zou jij fan worden van een bedrijf dat medische apparatuur voor ziekenhuizen verkoopt op Facebook? Zou jij als dat medisch bedrijf ervoor kiezen om op die manier je (ziekenhuisdirectie)doelgroep te benaderen? Ik denk het niet, hoewel LinkedIn nog een optie zou kunnen zijn. Bedenk dus altijd vooraf je social media strategie en welke middelen je daarvoor in wilt zetten en maak niet lukraak profielen aan 'omdat iedereen dat doet'.

Tenslotte geldt dat voor webshopeigenaren de zoekmachines nog steeds het meest belangrijk zijn in termen van omzet. Ooit een product gezocht via de Facebook zoekmachine? Ik niet. Wel via Google. Bijna dagelijks. Natuurlijk, Social Media kunnen je helpen een discussie op gang te brengen over je producten, je kunt service bieden en je backlinkprofiel versterken. Maar de meeste webshopeigenaren (ZZP-ers en kleine ondernemers) hebben niet die tijd en financiele middelen om dat te bolwerken. Dus moet de focus noodgedwongen in eerste instantie op de middelen liggen die het meeste geld opleveren op korte termijn. Dat zijn meestal de zoekmachines voor webshops. Dus de focus verleggen geldt wel voor grotere bedrijven, maar niet zozeer voor kleine ondernemers.

De reactie van Bert lijkt te suggereren alsof hetzelfde resultaat verkregen kan worden door een andere strategie te kiezen. Ik lees het artikel echter helemaal niet alsof men probeert social media strategie te verkopen, maar als het vaststellen van het verschijnsel dat antwoorden die eerder via Google verkregen werden, nu ook via andere kanalen vergaard worden.
...een deel van de vis is dus (ook) ergens anders gaan zwemmen.

Meer concreet:
Een hoop zoekpogingen worden simpelweg niet meer via de zoekmachines gedaan en beantwoord, maar bijvoorbeeld via Twitter (al was het maar omdat zij, in tegenstelling tot Google, een LI-FO (Last In First Out) principe hanteren, maar ook omdat je er direct over kunt communiceren).

Een ander kanaal met andere karakteristieken voor andere typen vragen...
Het kan dus heel goed zo zijn dat social media zich minder goed leent voor enkele van de voorbeelden die Bert aanhaalt, maar dat steeds meer vragen die voorheen aan Google gericht werden, inmiddels op een andere manier (via social media) beantwoord worden, is een feit.
Ik durf zelfs te stellen dat Twitter in de toekomst een regelrechte bedreiging voor Google zal kunnen worden.

@Martijn,

Ik zou niet zover kunnen gaan om te stellen dat Twitter een regelrechte bedreiging zal worden voor Google. Ik denk wel dat het een belangrijke social media kanaal is en zal worden in de toekomst. Ook voor zoekmachine optimalisatie.