Sentiment analyse

Vorige week heeft Google het bedrijf fflick opgekocht voor ongeveer 10 miljoen dollar (zie Google To Buy Sentiment Analysis Engine, fflick). Het bedrijf is ook meteen op zwart gezet, zoals je ook kunt zien op de webpagina van fflick. Blijkbaar is Google al bezig om hun technologie in te passen in hun zoekmethodologie. Fflick werd vooral gebruikt om het sentiment te bepalen van films en video. Verwacht wordt dat deze functionaliteit ook in andere verticale oplossingen, zoals zoeken op content.

Sentiment analyse

Voor een zoekmachine is het belangrijk om te weten of er positief of negatief over wordt gesproken. In het algemeen zullen positieve reacties bevorderlijk worden voor het zoekresultaat. Afhankelijk van de vraag, kan natuurlijk ook negatieve content over een bedrijf of product worden getoond.

Zoals je merkt worden zoekmachines steeds slimmer en wordt het steeds lastiger om met SEO invloed te hebben op het uiteindelijke resultaat. In een jaar of 10 verwacht ik ook dat SEO, zoals we dat nu kennen, niet meer bestaat.


gerelateerde blogs met thumbnail

Hoe zal google er tegen die tijd uit zien? Dat zal toch ook behoorlijk anders zijn dan nu.