Groeimodel website optimalisatie

Een website optimaliseren voor gebruikers is een -vaak lang- tijdspad dat bedrijven normaliter via verschillende fases doorlopen. Vaak is inside-out denken op het kanaal Internet nog niet echt aanwezig en staat de klant niet centraal. Deze denkwijze zal door de gehele organisatie doorgevoerd moeten worden en zal soms enkele maanden tot jaren in beslag nemen (lees ook De Succesvolle Internetmanager). Dit zie je ook terugkomen in de manier waarop een organisatie segmentatie en personalisatie gebruikt op de website. Dit zijn allerlei zaken die vanuit een inside-out gedachte geoptimaliseerd kunnen worden.

Groeipad

Een nieuwe term wordt ge├»ntroduceerd: RODI (Return on Design Investment). Dit lijkt op ROI, maar is toegespitst op Design. In mijn optiek, op de webervaring (Web Experience) die bezoekers zullen hebben. Hoe beter dit is hoe hoger de conversie, maar ook betere branding van het merk of product. Dit zijn vaak niet in financi├źn uit te drukken toegevoegde waarde.

Hoe verder in het groeimodel, hoe hoger de RODI-waarde. Zoals in deze infographic wordt getoond, komt 80% van de bedrijven niet verder dan de 'crawl'-fase.

Zoals in onderstaande graphic wordt getoond, zitten de bovengenoemde zaken vooral in Onsite Rules Based. Via verschillende eigengemaakte regels, probeer je orde te scheppen voor de bezoeker. Via segmentatie en personalisatie probeer je zo goed mogelijk te targetten. Nadeel hiervan is, dat dit model gebaseerd is op eigen inzichten en ervaringen en (soms) niet aansluit aan de wensen van de bezoeker. Met een inside-out gedachte, is ook niet meer te behalen. Als je de volgende stap, onsite predictive, wilt behalen, zul je over moeten stappen op outside-in denken.

Outside-in

Outside-in denken betekent dat de bezoekers gebruikt worden om je website te optimaliseren. Het is dan zelfs mogelijk om de volgende klik te bepalen voor een individuele bezoeker. Ik benadruk nogmaals, dat het niet nodig is om dan ingelogd te zijn; voor een anonieme bezoeker is dit namelijk ook mogelijk.

Op dit moment is IQNOMY, zo ver ik ken, de enige leverancier, die deze mogelijkheid aanbiedt. Vorige week op de IMME werd hun Beta-product voor het eerst aan het publiek getoond. Ook werd vorige week bekend gemaakt dat IQNOMY een innovatiekrediet heeft ontvangen, om hun product nog verder te verbeteren.

Ik geloof heilig in deze volgende stap.
Internet = Content gebaseerd op (Gedrag + Persoonlijkheid + Gewenst Format)


gerelateerde blogs met thumbnail