Focus op communities

Voor bedrijven wordt het steeds belangrijker om af te stappen van de gedachte dat prospects vanzelf op je corporate site terechtkomen. Steeds duidelijker wordt dat de corporate site minder bezocht wordt en bezoekers minder doen op de site. Ze gaan naar een corporate site met een bepaald doel (internetbankieren, contactgegevens ophalen, etc.) en laten zich niet meer afleiden van andere commerciƫle boodschappen. Vaak zijn dit al de bekende klanten die hun weg naar je bedrijf toch al kunnen vinden.

Einde corporate sites?

Veel informatie wordt niet meer gevonden bij de bekende corporate sites, maar vindt plaats in communities. Dit kunnen fora zijn (lekker ouderwets), social media, maar ook onderwerpgerelateerde sites. Wat belangrijk is als bedrijf om als 1 van de eerste in Nederland (of de wereld) een community op te richten, waar mensen terecht kunnen komen en informatie en ervaringen delen. Het liefst gratis.

Ook is het belangrijk om de community een onafhankelijke indruk te geven. Plaats niet zo maar je logo bovenin, maar geef aan dat je de community sponsort. Ook kun je andere bedrijven benaderen om mee te doen met een dergelijke community. Twee vliegen in 1 klap!

Teamlink

Een mooi voorbeeld is TeamLink, waarbij Amstel alle voetbalverenigingen de mogelijkheid geeft om alle zaken te regelen rond een competitiewedstrijd en competitie. Natuurlijk raad je wel de 3e helft aan. Deze community is gratis en wordt door ongeveer 14.000 teams gebruikt (in totaal 70.000 spelers). Deze contactlijst is erg waardevol. Als je je als speler aanmeldt, geef je ook impliciet toestemming dat je gegevens gebruikt kunnen worden voor marketingdoeleinden. Je zult dus ook mailtjes krijgen over nieuwe events, nieuw soort bier, 3e helft-activiteiten. Een fantastisch initiatief, dat een enorme meerwaarde creƫert voor Amstel.

Voor een strategisch inzicht over communities:


Ook: De webpagina verdwijnt


gerelateerde blogs met thumbnail