De 7 seconden regel

Studies tonen aan dat de gemiddelde internet bezoeker, binnen 5 tot 10 seconden bepaalt of de site waarop ze terechtkomen, voldoet aan hun verwachtingen. Gemiddeld is dit dus 7 seconden. Dit lijkt kort, maar in die 7 seconden worden veel aspecten bekeken. Welke aspecten moet je dus op je homepage hebben om de bezoeker het gevoel te geven dat ze op de juiste plek zijn beland? Hoe vaak ben jij beland op een website, terwijl je totaal geen clue had wat deze website te bieden had?

5 W's

Sommige merken, zoals Coca-Cola, hebben deze regel niet nodig. Iedereen weet wat Coca-Cola doet en wat ze kunnen verwachten. Voor alle andere 99% van de gevallen, zul je bepaalde informatie moeten plaatsen op de homepage. Hiervoor geldt de 5W-regel (en 1 H):
  • Wie
    Wie bent u?
  • Wat
    Wat doet u?
  • Waar
    Waar bent u gevestigd?
  • Wanneer
    Wanneer bent u open? Bij een webwinkel kun je aangeven dat je 24/7 open bent.
  • Hoe
    Hoe kan iemand communiceren en hoe doet iemand zaken met u? Via mail, telefoon, webformulier, etc.
  • Waarom
    Waarom zou iemand zaken met u doen?


gerelateerde blogs met thumbnail

Is die 7 seconden tijdens of na het laden van de site? Ben wel benieuwd of daar wat van bekend is.

gravatar

Deze regel zal wel NA het laden van de pagina gelden.

Ik heb deze regel al meerdere keren zien opduiken op verschillende sites, ben alleen bang dat ik het onderzoek dat deze stelling ondersteunt, kwijt ben. Ik denk dat usability-onderzoeken deze stelling ook zullen bevestigen.

Is dit niet meer dan vanzelfsprekend? Ik bedoel als je een nieuwe winkel binnenloopt ga je toch ook eerst kijken of ze producten hebben die jij interessant vind.

gravatar

Voor jou en mij is dit misschien vanzelfsprekend. Toch zijn er genoeg websites te vinden die hier niet op letten...

Als jij bv een website hebt die online schoenen verkoopt, dan moet het toch wel aan de website te zien zijn, toch? Ik ben toch zelden op websites terechtgekomen waar het niet duidelijk was waar de website voor was. Heb je een voorbeeld van zo'n site?

@Erwin, het onderzoek voor de onderbouwing van je 7 seconden regel is Clarity trumps Persuasiuon van MarketingExperiments. Ze leggen de nadruk op het wie, wat en waarom. Als webcopywriter is dit onderzoek of meer de uitkomst ervan het vertrekpunt voor elke webtekst die ik schrijf.

Een pdf van het onderzoeksrapport is hier te vinden: http://www.marketingexperiments.com/whitepapers/MEx-Clarity-Trumps-Persuasion.pdf

@ Erik, dit is echt niet zo vanzelfsprekend als je denkt. Het wie en wat is op redelijk wat websites gelukkig wel duidelijk. Dat moet volgens bovenstaand onderzoek binnen 3 seconden duidelijk zijn, daarom speelt de tagline onder het logo hier een belangrijke rol. Het wat precies en waarom een klant dat bij jou en niet bij een concurrent zou moeten kopen, is zelden duidelijk.

Veel websites zijn nog opgezet als een traditioneel marketinginstrument: je klant de boodschap door de strot duwen. Zo werkt het niet online. Het internet zorgt voor een tsunami aan informatie en mensen hebben steeds minder tijd en hebben moeite met keuzes maken. Wie mensen in die stortvloed aan informatie helpt een keuze maken (het waarom van de 5 W’s) is succesvoller.

Je vraagt een voorbeeld.

Voor een concurrentieanalyse voor een klant stuit ik op deze website. In eerste instantie zie ik alleen in een pop-up (kan dat überhaupt nog vandaag de dag?) dat er 2 tafels in promotie zijn en dat je ze in de toonzaal kunt komen bekijken. Laten we wel zijn, is er iemand die die tafels gaat bekijken. Mensen kunnen hun tijd wel beter besteden, toch? En hoe interessant is die promotie trouwens? 5% korting of 50%? Maar dit bedrijf verkoopt kennelijk tafels, terwijl ik Google naar inox trappen. Als je genoeg geduld hebt (zie ook @André) dan krijg je meer te zien. Logo en tagline (soort van) staan hier echter op een plek waar niemand die verwacht, rechtsonder.

En zo zijn er nog meer dan genoeg websites: http://www.inolux.be/trappen.htm (waarom?), http://www.instijlstyling.nl/interieuradvies/ (waarom?) en een laatste voorbeeld http://www.meyra.nl/: fantastisch dat ze mensen met een lichamelijk beperking begrijpen en met adequate hulpmiddelen kunnen ondersteunen, maar zie jij waar je kan vinden welke adequate hulpmiddelen ze precies voor die mensen hebben.

@André, ik veronderstel dat het na het laden is, maar mensen hebben vandaag nog 2 seconden geduld voor het laden van wepagina’s. Niet voor niets is laadsnelheid in belang toegenomen om te scoren in Google.

gravatar

@Mischa Dank voor deze uitvoerige uitleg.

Dit maakt het ook weer duidelijk hoe belangrijk een goede landingspagina is, die afhankelijk is van waar vandaan de bezoeker komt en met welke zoektermen gezocht is.

PDF Onderzoeksrapport (nu als hyperlink)

Uit onze analytics gegevens blijken andere cijfers. (gelukkig...)
Maar toch voeren we enkele van de w's wel even door deze week. Goede tips!