Mobiele trends volgens Forrester

Forrester heeft opnieuw voorspellingen gedaan over de mobiele trends van 2011. Ook vorig jaar hebben ze deze voorspellingen gedaan; hiervan is het meeste uitgekomen (Forrester geeft zichzelf een dikke 8 [B+]). Over het algemeen zullen de trends die in 2010 zijn ingezet, zich voortzetten. Wel zullen enkele nieuwe trends toegevoegd kunnen worden.

Wat zijn de trends voor 2011:
  • De mobiele vs. social vs. local combinatie zal exploderen in gebruik, maar weinig inkomsten genereren
  • 2011 zal het jaar van de "domme" smartphone gebruiker worden. Bijna iedereen zal overstappen op een smartphone, maar de mogelijjkheden van de telefoon niet of nauwelijks gebruiken. Zeker als je dit vergelijkt met de early adaptors. Wel zullen deze gebruikers extra bandbreedte opslurpen
  • De discussie over apps vs mobiel internet zal blijven bestaan - en blijft irrelevant. Het is geen kwestie van of/of, maar beide zaken blijven bestaan
  • Mobiele marketing (advertenties op je telefoon) zal in 2011 enorm groeien
  • De mobiel zal steeds meer gebruikt worden om te koppelen met je fysieke aanwezigheid en omgeving. QR-codes en Augmented Reality zijn hier voorbeelden van. Ook zal NFC (Near Field Communication) eind 2011 eindelijk belangrijk worden.
  • 4G zal nog niet doorbreken in 2011
  • Bedrijven zullen eerst investeren in handige diensten voor klanten; het genereren van transacties komt op de tweede plaats. In de hiĆ«rarchie van de voordelen die de mobiele biedt (het genereren van inkomsten, kostenbesparingen en gemak), zal het gemak de overhand hebben in 2011
  • De term "mobiel" betekent veel meer dan mobiele telefoons alleen. Consumenten sluiten steeds meer en meer apparaten aan op het internet via wireless.


gerelateerde blogs met thumbnail