De introductie van social media in een organisatie

Hoe introduceer je Social Media in een organisatie? Hoe plan je dit? Hoe maak je gebruik van de mensen (key-players) in je organisatie om Social Media een niveau hoger te tillen? Vaak zijn dit zaken die niet te plannen zijn en waar moeilijk een budget aan gekoppeld kan worden. Je hebt namelijk te maken met mensen. Een grote groep mensen meenemen in 'het nieuwe werken', waar Social Media een onderdeel van is, is lastig. Onbegrip, tegenstand en politiek zijn zaken die op je pad gaan komen. Social Media is ook lastig in een project te bevatten; vaak zul je het organisch zien groeien. Wel kun je de randvoorwaarden voor deze groei zeker stellen.

Tips

De belangrijkste tips bij het introduceren van social media voor de interne communicatie en organisatie zijn:
  • Niet te veel plannen, maar durven en doen. Begin! Een projectplan moet alleen bestaan uit basiseisen en behoeften. Het groeit organisch. Soms kan deze groei enorm versnellen. Op dat moment moet je door kunnen pakken. Wees hier op voorbereid.
  • Probeer een juiste mix te hebben van medewerkers. Het projectteam moet bestaan uit ten minste communicatiemedewerkers, IT-specialisten en het liefst ook HR medewerkers. Het gaat tenslotte ook om het nieuwe werken. Dit is een HR-aangelegenheid om dit goed in de organisatie uit te rollen. Het team moet genoeg tijd, budget en vrijheid krijgen om met het project aan de slag te gaan.
  • Motiveer en stimuleer medewerkers om met Social Media aan de slag te gaan door:
    - Medewerkers te betrekken bij de ontwikkeling
    - Early adaptors in te zetten als connectors.
    - Zacht te dwingen
    - Het systeem laagdrempelig te maken
    - Het interessant en leuk te maken
    - Om feedback te vragen
    - Te faciliteren en te ondersteunen (support)
Communicatie omtrent het lanceren van social media moet bottom-up ontstaan. Kennis en vaardigheden moeten hier worden bijgespijkerd. Laat zien wat er in de wereld gebeurt en hoe je dit kunt toepassen in je eigen organisatie. Daarnaast verwijzen naar social media in andere media. Een intern sociaal platform biedt tot slot bijzondere kansen voor internal branding. De early adaptors moet je een aparte rol geven: maak ze aanvoerder op hun afdeling of team en probeer hen duidelijk te maken welke boodschap ze moeten uitdragen aan de andere werknemers. Dit zijn straks ook de mensen die veel werk uit handen kunnen nemen; ze zullen het eerste aanspreekpunt gaan worden voor de medewerkers van hun afdeling.


gerelateerde blogs met thumbnail

Mijn tip: zoek naar manieren om dit onderdeel te laten worden van het dagelijks werk. Ik word blij van collaboration functionaliteiten in dit soort initiatieven. Zodoende kun je scenario's zoeken die beter en slimmer kunnen met interne social media.