Archives

Cloacking op mobiele site

Je wilt ook je bezoekers die met hun mobiel je website bezoeken een fraaie website tonen. Je besluit om een andere variant te tonen als je merkt dat het een mobiele bezoeker is. Niets mis mee. Het begint met een andere stylesheet en naderhand ga je ook andere content tonen aan de deze 'mobiele bezoekers'. Ze hebben tenslotte niets aan het downloaden van een whitepaper van 2Mb en gebruiken je website anders dan een 'normale bezoeker''. Je gaat nog een stap verder en toont andere content op de mobiele site. En dat alles keurig op dezelfde URL. Je bent klantgericht bezig! De dag erna merk je dat er bijna geen bezoekers meer op je website terechtkomen. Via Google komt niets meer binnen. Je hebt een ban gekregen vanwege Cloacking. Huh!


Beïnvloeding van het gedrag van de bezoeker

Gedrag is een produkt van de volgende factoren: motivatie, vermogen en triggers. Elk van deze factoren hebben nog subcomponenten. Om een gericht gedrag te krijgen, moet een persoon genoeg gemotiveerd zijn, de mogelijkheid hebben om het gedrag uit te voeren en getriggerd worden om het gedrag te laten zien. Deze drie factoren moeten op hetzelfde moment aanwezig zijn, anders zal het gedrag niet veranderen. Wil je (online) gedrag veranderen, dan zul je bekend moeten zijn met deze factoren. Vaak proberen mensen een 'persuasive design' op te leveren, zonder bekend te zijn met deze factoren die leiden tot gedragsverandering; hun 'persuasive design' mislukt hopeloos. Ik heb het dan specifiek over het beïnvloeden van het gedrag van mensen en niet over het veranderen van hun houding.


Blackhat SEO of niet?

Als je net begint met zoekmachine optimalisatie, zul je heel veel tips kunnen vinden op het web over het optimaliseren van je website en het verkrijgen van backlinks. Vaak zijn dit al verouderde tips en ben je tijd aan het investeren in de verkeerde dingen. Ook zul je te maken krijgen met Blackhat SEO tips. Dit zijn de varianten, waarbij Google vindt dat je illegaal bezig bent. Het ergste dat er kan gebeuren is een ban op je site, waardoor je helemaal niet meer te vinden bent via de zoekresultaten van Google. De Whitehat SEO tips zijn waardevol en dien je ook zo veel mogelijk te gebruiken. Het wordt tijd om een overzicht te krijgen van de zaken die je wel en niet mag doen op SEO-gebied.


Gezichtsherkenning op iPhone

De geruchten worden steeds heftiger: Apple heeft het Zweedse bedrijf Polar Rose overgenomen. Via allerlei kanalen (bijv. via Noorse Mac Site Mac1) wordt dit gerucht bevestigd en gecommuniceerd. Alleen Apple heeft nog geen officiële mededeling gedaan. Er zijn zelfs al bedragen genoem: 29 miljoen dollar! Dit zou betekenen dat Apple eindelijk Google te vlug af is. Google is ook al een tijd bezig om gezichtsherkenningssoftware tte gebruiken op de Android en had ook haar zinnen gezet op Polar Rose. Waarom Polar Rose? Polar Rose is, zoals ik het kan inschatten, het meest commercieel in het aanbieden van gezichtsherkenningssoftware.


Schrijf een goede sales pagina - deel 3

Nadat je het probleem en de oplossing (elevator pitch) hebt aangegeven op je salespagina, zul je ook nog bezoekers moeten overhalen om te betalen voor jouw dienst of product. Alleen het tonen van een product (of dienst) met een bijbehorend bedrag is onvoldoende. Natuurlijk zul je wel producten kunnen verkopen, maar je laat een hoop klandizie liggen. Volg de volgende drie regels om de conversie te verhogen:

  • Neem alle risico's van de verkoop
  • Vertel precies wat iemand moet doen
  • Maak je aanbod aantrekkelijker


Schrijf een goede sales pagina - deel 2

Je product of dienst verkopen in 30 seconden is een kunst op zicht. Deze kunst heet ook wel 'elevator pitch' aangezien dat de tijd is dat je hebt om in een lift met iemand te praten. Door na te denken en op te schrijven wat je in 30 seconden zou kunnen vertellen, zal de boodschap kort houden. Marketeers hebben ook hier grote moeite mee! Salespagina's op Internet hebben hetzelfde 'lift-probleem': je hebt zeer weinig tijd om je boodschap aan iemand te vertellen. Duurt dit te lang, dan zal de bezoeker van je website weer vertrokken zijn.


Schrijf een goede sales pagina - deel 1

Het schrijven van een goede sales pagina is niet gemakkelijk. Het behoort waarschijnlijk ook niet tot je dagelijkse activiteiten. Wil je echter meer verkopen, dan zul je deze kennis moeten hebben. Hier zijn genoeg boeken over geschreven. Een goede sales pagina kun je echter gemakkelijk opzetten, als je de volgende zaken goed kunt uitwerken:

  • probleembeschrijving prospect
  • elevator pitch
  • conversie afronden


Kleur van je online merk

Welke kleur moet je kiezen voor je logo? Een lastige keus. Eigenlijk niet meer. Een online logo moet eigenlijk rood of blauw zijn. Tenminste, als je kiest voor de kleur die de top 100 online websites gebruiken als logo.
Onderzoek wijst namelijk uit dat dit overwegend rood of blauw is. Frappant om te weten, is dat de meeste logo's niet zijn bepaald door een dure marketingafdeling, maar door de oprichters zelf. Vaak hadden zij nog geen verstand van marketing, voordat ze begonnen aan hun Internet-avontuur


Google Chrome OS komt er aan

Het komt er nu eindelijk bijna aan: Google Chrome OS op je netbook. Het lijkt toch een zware bevalling aan het worden. In de blogosfeer wordt soms al getwijfeld aan de volwassenheid van Google Chrome OS. Ik daarentegen geloof nog heilig in dit product. Als ik bekijk hoe mijn laptop-gebruik de laatste jaren is veranderd, dan heb ik geen zware laptop meer nodig, zware applicaties; alleen een hele grote harde schijf voor het opslaan van foto's en video's.


De webpagina verdwijnt

Natuurlijk zal de webpagina nooit in haar geheel verdwijnen. Wel zal de rol van de webpagina anders gaan worden. Eigenlijk gebeurt dit al. Content zal steeds vaker om de gebruiker heen gedrapeerd worden afhankelijk van zijn of haar informatiebehoefte. Dit betekent in ieder geval dat het aantal webpagina's op een website kunnen verminderen. Op dit moment worden er tools ontwikkeld om dit te kunnen ondersteunen. Deze persuasive technology tools zijn echt noodzakelijk; handmatig valt dit niet meer te regelen voor een webmaster of contenteditor.


Twitter's nieuwe uiterlijk

De komende weken wordt de nieuwe look-and-feel uitgerold van Twitter. Eigenlijk ken ik bijna niemand meer die Twitter.com gebruikt om te twitteren. Meestal worden andere tools gebruikt (zoals HootSuite) om nog enigzins overzicht te krijgen in de informatiebrei die Twitter genereert. Zeker als je meer dan 100 personen volgt zijn deze tools essentieel.

Nieuw design

Eindelijk komt Twitter met een nieuw design, waarbij het overzicht enorm verbeterd wordt. Wat opvalt is dat de interface uit twee gedeeltes bestaat en veel meer gebruik gemaakt wordt van foto's en video's (contracten zijn gemaakt met YouTube, Vimeo, UStream, TwitPic, Flickr). Het nieuwe design zal de komende weken langzaam uitgerold worden over de hele wereld. Ik ben benieuwd of dit nieuwe design niet vaker een #fail gaat geven...


Wat is Klout?

Een week geleden schreef ik een blog over het bepalen van de autoriteit van Twitter-gebruikers. Hoe kun je bepalen of een twitteraar een autoriteit is op een bepaald gebied of alleen maar prietpraat roept? Hoe goed kun je de tweets van iemand vertrouwen? Afgelopen weekend kom ik op Internet Klout tegen die bijna precies doet wat ik in de blog van vorige week aangaf. Het enige aspect dat nog gemist wordt, is het kennisgebied van de Twitteraar.

Wat doet Klout?

Klout berekent elke week in hoeverre een Twitteraar andere twitteraars beïnvloedt. Met behulp van 25 variabelen wordt een score tussen de 0 en 100 berekend. Drie belangrijke factoren zijn True Reach, Amplification Probability en Network Influence.


SEO Tips (Blogkermis)

Dit is editie 1 van de blogkermis "SEO tips". Ik had zelf wel 5 tot 6 inzendingen verwacht, maar dit aantal werd dik overtroffen. Super!

In totaal werden 14 artikels ingezonden, daaruit heb ik er 12 geselecteerd:


Gratis GEO IP Javascript

Je kent ze wel: die advertenties die je vertellen dat een hartstochtelijke persoon op je wacht en, jawel hoor, zelfs in je eigen woonplaats. Da's toevallig. Deze informatie wordt gehaald met behulp van je IP-adres en wordt gebruikt om een hogere conversie te halen. Geloof je het niet? Lees dan gerust verder!

Dit kun je ook goed gebruiken als je producten verkoopt op een website. Hoe zou jij het vinden als iemand uit :-) ook zojuist dat ene nieuwe product heeft gekocht. Iemand uit jouw buurt, die dezelfde beslissing heeft genomen. De laatste drempel om over te gaan tot aankoop is verdwenen.


Facebook in Duitsland onder vuur

Facebook ligt hevig onder vuur in Duitsland. Duitsland heeft één van de strictste privacy wetten in de wereld en dit merkt Facebook nu. Niet alleen Facebook heeft hier last van, maar ook Google met haar StreetView. Welke problemen hebben Duitsers met Facebook?


Augmented Reality presentatie

Ik volg Augmented Reality (AR) nu al meer dan een jaar. Ik was erg onder de indruk van de mogelijkheden van AR op de mobiel. Dat was voor mij ook de reden om een smartphone aan te schaffen. De laatste maanden is het rustig op dit front. Volgens de Hype Cycle van Gartner duurt het ook nog 3-5 jaar voordat AR echt zal doorbreken.


Local SEO: zoekmachine optimalisatie voor je woonplaats

Voor veel kleinere bedrijven is het alleen maar nodig om Local SEO toe te passen. Ze willen alleen maar gevonden worden op lokaal niveau. Ik heb het dan over de nagelstylistes, advocaten, makelaars, podotherapeuten, kappers, etc. Vaak is een zoekterm gekoppeld aan de plaatsnaam. Natuurlijk kun je hier rekening mee houden op de website, door de plaatsnamen waar je actief bent in de titel van de pagina mee te geven. "Kapper in Nieuwegein" zou dan een goede titel kunnen zijn, waarop je snel gevonden kunt worden. Wat kun je nog meer doen? Google Place Page is een belangrijk item. Met Google Place Page kun je je bedrijf registreren in Google, waardoor je automatisch bovenaan getoond gaat worden in regionale zoekresultaten.


Webcare in actie

Mijn vriendin was gefrustreerd. Er was zomaar 300 euro afgeschreven van haar rekening door Tele2, zonder dat zij klant is. Foutje bedankt. Het leek bijna onmogelijk om via de geijkte kanalen (zeg Call Center) dit bedrag terug te krijgen. Steeds werd ze in het gelijk gesteld en het bedrag zou binnen 6 weken overgemaakt worden. Na 7 weken begon het bellen opnieuw. Eindeloos leek het wel. Mijn vriendin gaf het op.

Ik wilde nog een laatste kans wagen en vertelde het verhaal op Twitter met de hoop dat anderen gaan reageren (ik heb tenslotte al meer dan 900 volgers) en Tele2 via WebCare aan damage control gaat doen.


Twitter autoriteit bepalen door 'pagerank-principe'

Wanneer weet je wanneer iemand een correcte mededeling doet op het Internet? Hoe bepaal je dit met Twitter? Normaliter gebruiken we charismatisch leiderschap of legaal-rationeel leiderschap (directeur of minister-president) om te bepalen of we iemand kunnen geloven. Gelukkig is de andere vorm, traditionele leiderschap (bijv. adel), bijna niet aanwezig op het web. Hoe kun je de autoriteit bepalen van iemand die twittert? Wanneer geloof je iemand meteen en retweet je het bericht en wanneer twijfel je hierover? Normaliter gebruik je andere informatie om te bepalen of iemand de kennis heeft die je zoekt. Dat kan een aanbeveling zijn van een collega, iemand die een boek schrijft, op TV is geweest, een blog heeft over een bepaald onderwerp, etc. Je gebruikt deze factoren om te bepalen wat voor autoriteit hij/zij heeft op een bepaald gebied.


Yammer 2.0

Yammer, een tool dat wordt gezien als Twitter voor bedrijven, heeft deze week aangekondigd om eind september met een volgende versie te komen, waarbij veel gelijkenis te vinden is met FaceBook. Naast een nieuw design met meer sociale elementen, zullen de Yammer ontwikkelaars ook toegang geven aan third-party applicaties, waardoor Yammer zich nog verder kan ontwikkelen. Yammer zal ook de mogelijkheid krijgen om events toe te voegen, threaded conversations te volgen, te abonneren op feeds van activiteiten, etc. Eigenlijk wat FaceBook nu is, maar dan met een ander look-and-feel en een andere doelgroep (binnen je bedrijf).


Eerste blog op FrankWatching

Gisteren was het eindelijk zo ver: mijn eerste blog op FrankWatching. De blog gaat over de explosie van content die nodig is om je klant optimaal te servicen. Elke bezoeker zit namelijk in een bepaalde fase van een klantproces. Ga je nog twee stappen verder, dan kun je ook content schrijven die toegespitst is op de psychologische kenmerken (op welke wijze kun je deze klant overtuigen) en het format (beeld, geluid, visuals, etc.) dat de bezoeker prefereert. Deze twee laatste stappen zullen je content doen exploderen. Voordeel van deze denkwijze is dat de conversie van je site enorm omhoog kan gaan. Nadeel is dat het niet zonder technische hulpmiddelen mogelijk is.


Tweede verjaardag

Vorige week was het al zo ver: Siggy Volgt bestaat twee jaar. Bloggen is nu onderdeel van mijn dagelijks leven geworden en helpt me om de grote hoeveelheid informatie die ik over me heen krijg netjes op te slaan in mijn grijze hersencellen. Natuurlijk is het ook goed om te kunnen sparren met anderen over bepaalde onderwerpen; dit houdt mij in ieder geval scherp!