Visual Thinking (Social Media case)

In de snelle wereld van vandaag is het soms lastig om het overzicht te houden en doelmatig te werken. In de Social Media wereld is dit helemaal lastig. Zo veel mogelijkheden, zo veel voor- en nadelen die afgewogen moeten worden, voordat je op Social Media gebied een goede keuze hebt gemaakt. Hoe pak ik het aan en welke zaken pak ik op? Visual Thinking kan uitkomst bieden.

Visual Thinking

In 5 stappen tot een goed einde komen; dat is Visual Thinking. Benodigd is een groep mensen om te brainstormen en iemand die deze workshop leidt. Welke 5 stappen zijn benodigd:
  1. Bepaal de bestemming/uitkomst (het laatste punt)
  2. Kies de juiste vraag om een vliegende start te kunnen  maken in ons denken (de openingsvraag)
  3. Sta open voor creatieve mogelijkheden (divergeren)
  4. Reframe / vind patronen, selecteer en laat mogelijkheden vallen (convergeren)
  5. Aankomst op onze bestemming (het laatste punt)
Dan zou het zoiets kunnen worden:
Ik geloof wel in deze aanpak. Ik merk zelf dat ik ook niet gestructureerd genoeg te werk ga bij mijn aanpak van Social Media. Meestal gebeurt dit op ad-hoc basis. Het werkt ook wel, maar gaat zichtbaar langzamer. In 1 middag heb je een strategie bepaald met de bijbehorende acties. Visual Thinking kun je natuurlijk ook toepassen op andere vraagstukken.
Alle credits voor Visual Thinking gaan naar Jocelyn Wallace.


gerelateerde blogs met thumbnail

Ik ben niet zo'n fan van het visual thinking, maar ik merk wel dat wat extra structuur aanbrengen een hoop zou kunnen helpen.
Voor mijn volgende project zal ik deze methode eens proberen. Wie weet levert het wat op.

Ik ben wel heel enthousiast over Visual Thinking.
@Optische kabel, waarom ben je niet zo'n fan?

Jocelyn heeft zo'n beetje alles afgekeken uit Game storming (ligt toevallig voor mijn neus). Maar goed, daar is het boek ook voor.