Gedrag veranderen

Zoals eerder vermeld in de blog Captology: een nieuwe wetenschap volg ik BJ Fogg al dik een jaar. BJ Fogg wil met allerlei modellen duidelijk maken hoe mensen overtuigd kunnen worden om iets eenmalig, vaker, minder vaak, voor altijd of moeten stoppen met een bepaald gedrag. Hiervoor heeft hij het model Behavioral Grid gemaakt. Waarom vind ik dit zo belangrijk?

Psychologie

Voor veel sociale sites zoals Facebook en Hyves is het noodzakelijk om op een analytische wijze het gedrag te veranderen. Dit mag en kan niet met trial-and-error gebeuren, maar goed overwogen worden ingepland en uitgevoerd. First time right! In onderstaande presentatie kun je de 15 gedragswijzigingen zien:

Door te definiĆ«ren wat je wilt bereiken, maakt het ook makkelijker om de volgende stappen te maken. Dit zijn vaak zaken die via Persuasive Technology ingebed kunnen worden. Ik begrijp dat deze softe kant van web-ontwikkeling niet voor iedereen interessant is. Wel denk ik dat je als verantwoordelijke persoon (bijv. de Internetmanager) dit soort zaken moet meenemen in je uiteindelijke persuasieve design. Webontwikkeling wordt steeds meer een zaak voor iemand die begrijpt wat ICT, Marketing, Communicatie en Psychologie inhoudt. Lastig om zo'n iemand te vinden....


gerelateerde blogs met thumbnail

Nog meer interessants! Dankjewel voor deze info, Erwin. Heb z'n boek net meteen besteld bij bol.com.

Haha de persoon die je beschrijft (ICT/Marketing/Comm/Psychologie) kom verdacht veel overeen met mijn bio :-)

Check trouwens ook Cialdini, mooie aanvulling op BJ. Ben nu trouwens in gesprek met BJ over een mogelijke aansluiting van de theorie van Cialdini op die van BJ, voornamelijk gericht op het Simplicity principe. Check http://www.mischacoster.com/2010-12/psychology/simplicity-vs-consistent-behavior-influence/