Social Media is uit

Ik kan me voorstellen hoe het was toen voor de eerste keer de telefoon beschikbaar werd voor priv├ę-gebruik en mensen dit nieuwe medium begonnen te gebruiken. Waarschijnlijk werd elke keer dat een telefoontje werd gepleegd dit breeduit besproken in de gemeenschap. Hoe fantastisch was het om via een draadje iemand anders te kunnen spreken die zich fysiek op een andere plek bevond.

Internet

In 1995 was ik zelf voor het eerst online, verbonden met de rest van de wereld via een klein (telefoon)draadje. Ik kan de inbeltonen nog helder herinneren. Ik voelde me als de hoofdrolspeler van War Games, een film die ik minstens 10 jaar eerder in de bioscoop had gezien. Ook hier waren de verhalen groots en zeer interessant op feestjes.

Social Media

De laatste revolutie is Social Media. Het is nu mogelijk om online contact te houden met al je vrienden, collega's, het opbouwen van een nieuwe business, etc. Allerlei nieuwe dingen die mogelijk zijn met Social Media. Social Media verbind mensen op een nieuwe manier. Het is misschien net zo belangrijk als de uitvinding van de telefoon of Internet
Social Media bestaat nu ongeveer 5 jaar. Een groot percentage in Nederland gebruikt Hyves of Facebook en bijna elke website heeft de mogelijkheid om informatie/kennis te delen via deze Sociale Netwerken.

Social Media is uit

Toch wordt het tijd dat we deze hype achter ons laten. De nieuwigheid is er van af. Social Media is uit. Het is commodity geworden. Algemeen geaccepteerd en toegepast. Ik merk wel dat de hype nog -kunstmatig- in stand gehouden wordt, terwijl we klaar zijn voor de volgende stap: Social Media zal volledig geïntegreerd raken in ons dagelijks leven. Zowel in ons online als offline leven. Het zal onderdeel gaan worden van de wijze waarop wij leren, adviseren, luisteren, spelen, winkelen, op vakantie gaan en de manier waarop wij dingen gaan plannen. We zullen het dan ook geen Social Media meer noemen.

Onderdeel van ons leven

We moeten voorbij het punt komen dat we Social Media als iets aparts, iets ongelooflijk vinden dat we in een organisatie nodig hebben. Het moet een natuurlijk onderdeel worden van hoe we klanten en business benaderen. Social Media zal zich snel (door)ontwikkelen. Het wordt tijd dat mensen uit een organisatie die uitdragen dat Social Media een tijdsverspilling is, aan het zoeken zijn naar de ROI of zelfs denken dat Social Media verdwijnt, zo snel mogelijk aan de kant geschoven worden of zich aanpassen aan de nieuwe sociale wereld. Social Media is onderdeel van ons leven (aan het worden) en dient ook op deze manier benaderd te worden.


gerelateerde blogs met thumbnail

Social media is handig als je veel kennissen hebt of online een bedrijf of product wilt promoten, anders is het een waardeloos iets.
Wij gebruiken twitter voor onze Engelstalige websites/producten, voor de rest AJB geen social media, vreselijk.

Ik vind Social Media wel heel goed. En niet alleen om je product te promoten. Met social media laat je meer van jezelf zien als bedrijf. Het is persoonlijker en dat is tegenwoordig erg in.