Social Comparison theory

Mensen vinden het prettig om hun eigen gedrag te kunnen vergelijken met anderen. In de psychologie heet dit Social Comparison theory. Deze theorie is in 1954 door Festinger uitgewerkt. Als je deze theorie begrijpt, dan kun je dit ook toepassen op je website (of andere kanalen) en hiermee mensen manipuleren (beïnvloeden).

Captology

Het manipuleren voor het kopen van een product is simpel te implementeren: laat bijvoorbeeld weten wat anderen gekocht hebben. Dit is natuurlijk niet echt subtiel. Beter is het om actuele (real-time) gedrag te vergelijken met het actuele gedrag van anderen. Dit is echt een krachtig middel om mensen te beïnvloeden. Een bekend voorbeeld is bij studenten om inzichtelijk te maken wie er van de medestudenten op dit moment aan het studeren is en waaraan. Hierdoor zal de student zijn eigen gedrag aanpassen op het gemiddelde gedrag van de groep studenten. Wow!

Beïnvloeding door technologie heet captology.

Eigen netwerk

Als je op dit moment kunt vergelijken wat het gedrag is van andere personen uit je eigen netwerk, zul je je eigen gedrag hierop aanpassen. Sociale Netwerken zullen dit soort concepten steeds meer gaan toepassen. Ook Twitter kan gebruikt worden om dit soort persuasieve elementen toe te passen. Veel mensen gebruiken Twitter als TV-gids: wat is leuk om te zien op dit moment?

Bedrijf

Wil je als bedrijf mensen beïnvloeden, dan kun je dit soort concepten ook gebruiken om het gedrag van een groep te veranderen. Wil je dat meer mensen gebruiken van je nieuwe zoek-functionaliteit op je site, dan kun je laten zien hoeveel mensen op dit moment gebruik maken van deze functionaliteit. Wel opletten: hier zit het kip-ei probleem! Je wil tenslotte niet dat mensen het gedrag van anderen kopiëren, als nog niemand deze nieuwe functionaliteit gebruikt!
Mobiel
De opkomst van de mobiele telefoon zal dit element nog verder kunnen versterken. Het is namelijk mogelijk om ook de huidige positie van de persoon te achterhalen. Op deze manier kun je het gedrag laten beïnvloeden door mensen die in de buurt zijn van de persoon met de mobiele telefoon. Beïnvloeding door actualiteit EN positie is erg krachtig!


gerelateerde blogs met thumbnail