Regels voor een goede website

Waar moet een website aan voldoen? Aan welke wetten en eisen? In deze blog heb ik al vaker gescrhreven over wat nu precies goed en slecht is voor een website. Ik ben er namelijk van overtuigd dat een perfecte website, met hulp van de bezoekers, in de toekomst mogelijk is. Een website, die totaal aansluit aan de wensen en behoeften van de individuele bezoeker. Als dit het geval is, dan zal je conversie ook optimaal zijn; hoger krijg je de conversieratio nooit!

Regels

We gaan de regels bespreken die een goede website maken of breken (dit regels gelden voornamelijk voor websites die producten of services verkopen:
  • Een website moet UVP (Unique Value Propositions) en UCP (Unique Communications Proposition= unieke emotionele manier van communiceren) tonen.
    Waarom? Omdat bezoekers moeten onthouden, wat de reden is om zaken met je te (gaan) doen.
  • De website biedt persuasieve en relevante aanbiedingen.
    Gratis verzendkosten is de nummer 1 motivator voor mensen om te kopen
  • Het aanbieding (aanbod) wordt op de gehele site versterkt.
    Als er maar eventjes het vertrouwen wordt onderbroken, zal de kans dat de bezoeker koopt met 90% afnemen.
  • De look-and-feel moet hetzelfde uitstralen.
    Bijvoorbeeld, banner advertenties en landingspagina's moeten qua look-and-feel met elkaar verbonden zijn. Kleurstellingen en aanbiedingen moeten overal hetzelfde eruit zien. Landingspagina optimalisatie is niet genoeg. Het moet doorweven zijn in alle klantprocessen en klikpaden.
  • Een goede eerste indruk is erg belangrijk.
    Een goed verhaal kan dit ondersteunen.
  • De website is aantrekkelijk voor meerdere personas en segmenten. Er zijn verschillende typen processen, waar een beslissing wordt genomen en je kunt ze niet allemaal bereiken op dezelfde manier. Personas kunnen gebruikt worden om voorspelbare modellen te maken. Voor simpele personas betekent dit beslissingsstijl, verkoopfase en misschien een basissegmentatie. Moeilijkere personas kunnen Meyers-Briggs typeringen zijn of andere metaprogramma's (ook behandeld in De Succesvolle Internetmanager).
  • Niet door Slice and Dice optimization opgemaakt.
    Het aanbieden van content door steeds verder te gaan in het segmenteren van de bezoeker werkt niet en is te duur (in tijd en kosten). Je moet proberen de impact van een segmentatie te testen. Veel beter is om Persuasion Architecture ® te gebruiken.
  • De website bevat Social Commerce elementen en gebruikt de stem van de klant
    Amazon was de eerste die klantencontent gebruikte om te verkopen. Je kunt reviews vinden of een waardering over het boek. Deze content verkoopt weer andere producten!
  • Een goede navigatie en filtermethodiek
    Hoe makkelijker een bezoeker bij zijn/haar product komt, hoe beter. Een filter op waardering van het product zal de conversie verhogen
  • Gebruik de website en user generated content voor reclame.
    Door meer user generated content hierop te plaatsen, kun je de e-mail conversie verhogen.
  • Gebruik de website om de geloofwaardigheid (credibility) van je merk of product te vergroten
    Op een website kun je bijvoorbeeld laten zien, hoeveel procent van de producten worden teruggebracht (bijv. bij schoenen kun je laten zien hoe goed de maat klopt met de werkelijkheid)
  • Er wordt gebruik gemaakt van Social Commerce voor feedback en onderzoek. 
    Test bezoekers of de website aansluit bij hun behoeften. Of bezoekers kunnen vinden wat ze zoeken. Dit kan 2-4 keer per jaar opgezet worden voor weinig geld.
  • Gebruik de persuasieve principes van Roberto Cialdini
    Social proof, autoriteit, vertrouwen, wederkerigheid, commitment en consistency en schaarsheid.
  • Probeer de website zo persuasive mogelijk te maken
  • Zelfs formulieren zijn laagdrempelig
    Het is niet meer nodig om eerst een account aan te maken, voordat je een product kunt kopen. Nadat je het geld hebt gekregen, kun je dit regelen
  • Elke actie wordt teruggekoppeld.
    Hierdoor krijgt de bezoeker het gevoel dat alles goed verloopt.
  • Websites proberen je in het proces te houden
    Vertel over de verwachte levertijd, wat gebeurt er nadat je het formulier hebt ingevuld, terugkoppeling als iets anders verloopt dan van tevoren was aangegeven (bijv. postpakket wordt via TNT gebracht ipc UPS)
  • E-mail preview is mogelijk
    Indien de bezoeker online mail kan versturen naar de back-office, dan dient een preview van de mail getoond te worden, voordat deze daadwerkelijk wordt gestuurd. Bij Send-to-a-friend is dit zelfs een must!
  • Investeer in de beleving van de bezoeker
    Als je moet kiezen tussen meer adverteren of meer doen aan de online beleving van de website, kies dan het laatste. Investeer continu in je website. Klanten en business doelen moeten overeenkomen.
  • Gebruik prioriteiten bij verbeteringen
    Er zijn waarschijnlijk 100 en 1 dingen die je wilt aanpassen. Een goed systeem houdt ook de prioriteit bij van deze aanpassingen, zodat de dingen die het meeste impact hebben, als eerst worden uitgevoerd.
  • Beslissingen zijn gebaseerd op data uit bijv. web analytics programma's.
    Waar zijn er problemen en hoe kunnen we die het snelst en best oplossen? Welke dingen moeten nog getest worden, voordat we ze gaan uitvoeren?
  • Je kunt snel schakelen
    Het moet mogelijk zijn om in te kunnen spelen op de actualiteit. Bijvoorbeeld bij de dood van een bekend schrijver (lees Mulisch en Bol.com)
Lees ook: 21 secrets for turning your website visitors into buyers


gerelateerde blogs met thumbnail

Beste Erwin,

Goed artikel! veel websites voldoen nog niet eens aan de helft van de punten die je opsomt.

Zelf heb ik onlangs een artikel vanuit het tegenovergestelde perspectief geschreven.

Ik benoem 10 stereotypen websites om website eigenaren 'wakker te schudden' en ze via deze omgekeerde weg tips te geven wat ze kunnen verbeteren.

Hier de url van dit artikel:

http://www.online-marketingmachine.nl/artikel/het-geheim-achter-een-succesvolle-website

Hartelijke groet,
Marco Bouman

Ik zou nog willen toevoegen: "Verras je doelgroep door verwachtingen te overtreffen"
Na aanschaf van een product zou je bijvoorbeeld de (voor jou maximale) levertijd van 5 werkdagen kunnen melden, maar daarna gewoon binnen 2 dagen leveren.
Positief verrassen dus! Erg belangrijk voor de beleving van je doelgroep. Niet alleen plat je producten verkopen, maar verwachtingen overtreffen. Ander grappig voorbeeldje is het winkelwagentje van http://www.threadless.com/ dat verdrietig kijkt wanneer hij leeg is en blij is als je een product toevoegt. Misschien een klein nutteloos grapje, maar voor de bezoeker maakt dat het winkelen net een klein beetje leuker dan ergens anders.

@Stephan: goed punt.. maar je moet wel oppassen dat je niet te ver gaat in het afwijken van de verwachtingen van de bezoeker. De start moet dus zijn te achterhalen wie je bezoeker is en welke behoefte die heeft.

Wel goed stuk. Alle aspecten komen aan bod: content, look-and-feel en interactiviteit. Niet alle aspecten zijn universeel toepasbaar (zoals user generated content), maar niettemin sterk.