Persuasive Technology Boekrecensie

Zoals al vaker vermeld op deze blog is kennis van psychologie een vereiste voor een goede Internetmanager. Je gaat namelijk om met mensen. Vaak indirect via een website of mobiele applicatie. Je probeert ook mensen te overtuigen van een nieuw product of service. Ook zul je bezoekers moeten aansporen om essentiële zaken op je site in te vullen of mee te doen. Hyves, LinkedIn en Facebook zijn hier meesters is. Via allerlei psychologische 'truucs' kan het gedrag van de bezoeker aangepast worden en wel op zo'n manier dat deze website meer waarde zal toevoegen aan deze en andere bezoekers. Met als gevolg: een persuasieve site!

BJ Fogg

Ik volg BJ Fogg al een jaar. Via zijn behavioral grid maakt hij duidelijk hoe het gedrag van mensen verandert kan worden. Ook interessant is zijn Behavior Model. Hij heeft zelfs een naam voor deze nieuwe wetenschap gecreeerd: Captology.

Persuasive Technology

En dan koop en lees je zijn boek. In zijn boek Persuasive Technology beschrijft hij allerlei manieren om mensen te beïnvloeden met techniek. Zowel algemeen, maar ook op het gebied van web en mobiel. Met de komst van het mobiel kunnen namelijk bijna alle registers opengezet worden om mensen te beïnvloeden. Interessant leesvoer.

Wat opvalt is dat veel technieken zeer herkenbaar in de huidige maatschappij, maar dat deze persuasieve technieken vaak onbewust worden toegepast. Dit boek maakt je bewust van deze technieken en is een fantastisch naslagwerk om een persuasieve website te maken. Hierdoor is het mogelijk om meer bezoekers te trekken en hen meer te laten doen op je website. Een hogere credibility en natuurlijk conversie is dan het gevolg.

Boek

Het boek is in het Engels, maar is gemakkelijk leesbaar. De eerste hoofdstukken gaan niet over het web, maar zijn wel interessant om te lezen. Daarna wordt het echt interessant als het persuasieve element verbonden wordt met het web en mobiel. Opvallend is het sociale aspect, dat vaak gebruikt wordt om mensen in beweging te krijgen. Enig nadeel van dit boek, vind ik, is dat er soms erg veel voorbeelden gebruikt worden om een statement te maken.

Het boek krijgt vier sterren van mij.

Persuasive Technology
Persuasive Technology