Google Instant en SEM

Door de functionaliteit van Google Instant, zal ook het zoekgedrag gaan veranderen. Dit betekent dat Search Enginge Marketing ook anders ingericht moet worden. Ik verwacht dat op strategisch niveau niet zo veel  zal veranderen. Wel zul je merken dat het aantal weergaven van een advertentie omhoog zal gaan, vooral bij high-traffic keywords. Wat zou er nog meer kunnen veranderen?

Upper-funnel searches naar midden

Je zult eerder geneigd zijn om een specifiekere keuze te maken. De upper-funnel search "griekenland vakantie" zal minder vaak gekozen worden, indien de onderliggende keuzes overeenkomen met de zoekvraag van de bezoeker. Het wordt als bedrijf belangrijker om ook op deze zoektermen te targetten.

Long-tail ook naar midden

Ditzelfde principe zal ook gelden voor long-tail zoektermen. Ook hier zal de bezoeker eerder afhaken, als de voorgestelde zoektermen overeenkomen met hun zoekvraag.

Eerste woord

Ook zal het eerste woord in de gekozen zoektermen, belangrijker gaan worden. Dit woord bepaalt namelijk de resterende suggesties van Google. Bieden op dit eerste woord zal meer gaan gebeuren. Hierdoor zal namelijk jouw advertentie wel getoond gaan worden. Als iemand wil zoeken op 'vakantie spanje' zal de advertentie al getoond worden, als deze persoon alleen vakantie heeft ingetikt. Een mooie manier om al eerder iemand binnen te lokken.
Nu is een vakantieveiling niet precies wat ik zoek als ik op vakantie wil naar Spanje; met een andere advertentie zou ik hier waarschijnlijk wel op geklikt hebben. Matched de advertentie niet, dan zul je de zoektermen verder aanvullen.
Er zal dus meer competitie komen op het eerste woord!

Self-fulfilling prophecy

Een ander probleem is dat Google richting geeft aan de mogelijke zoektermen. Doordat deze zoektermen worden gebruikt, zullen deze ook hoger in de suggestie-box blijven staan. Ook zullen gebruikers van Google deze suggesties meer gaan gebruiken en minder hun eigen zoektermen gebruiken. Bepaalde zoektermen kunnen hierdoor in de vergetelheid raken. Er zal dus een (kleine) verschuiving gaan plaatsvinden van long-tail naar mid-tail woorden. Ook zullen deze woorden meer getarget gaan worden in SEM.

SEO

Ook het gebruik van SEO op je site, zal licht kunnen veranderen. Zoals je zojuist hebt gelezen, zullen ook andere zoektermen gebruikt gaan worden. Gelukkig kun je zelf achterhalen, welke zoektermen dit zouden kunnen zijn. Nadeel van deze methode is, dat over 2 maanden, deze zoektermen weer achterhaald kunnen zijn. SEO wordt steeds meer real-time.


gerelateerde blogs met thumbnail

Ik denk dat het effect niet zo groot zal zijn, maar het is goed om het in de gaten te houden.

Uiteindelijk wordt de long-tail wel populairder omdat de suggestie wordt van google. Richt je nu je site nogal veel op autoverzekering, dan is het misschien handig om je website te richten op autoverzekering afsluiten

Persoonlijk vind ik Google instant niet echt praktisch als zoeker, vind het nogal irritant.