Geen cookie meer nodig?

Het is eigenlijk niet meer nodig om een cookie op te slaan om te weten wie je website heeft bezocht. Vaak is je configuratie van de browser op je PC of laptop al voldoende om je uniek te kunnen identificeren. Problemen kunnen zich voordoen als er iets veranderd op of in je browser, zoals Browser plug-ins, tijdzone, systeem lettertypes, etc. Hierna ben je de bezoeker kwijt en zul je opnieuw een profiel opbouwen.
Toch kan deze manier van identificeren al voldoende zijn om bijvoorbeeld behavioral targeting toe te passen. De kans dat deze configuratie verandert is niet groot te noemen als je een kleine periode neemt (zeg 2-3 weken). Zie Panopticlick om te zien of jouw configuratie uniek is in de wereld.

HTML5

Je kunt ook een cookie op meerdere plaatsen vastleggen. Hierdoor kun je nog steeds de inhoud van een cookie achterhalen, als de gebruiker alle cookies heeft weggegooid. De opkomst van HTML5 creĆ«ert nog meer mogelijkheden om informatie op te slaan. Schrik niet van de mogelijkheden:
De bovenstaande lijst heb ik van de site Evercookie gehaald, waar het gebruik van een altijd aanwezige cookie wordt uitgelegd (inclusief voorbeelden en code). Dit biedt perspectieven voor E-Commerce sites. Als 1 van bovenstaande cookies wordt verwijderd, heb je nog altijd toegang tot 1 van de andere mogelijkheden om de inhoud van de cookie te achterhalen. Met HTML5 wordt het ook steeds gemakkelijker om data lokaal op te slaan (lees ook HTML 5 nachtmerrie voor online privacy).

Het is dus ook niet meer nodig om een standaard cookie te plaatsen om je bezoekers te kunnen volgen. Ik ben benieuwd hoe de Europese wetgeving dit 'cookie'-gebruikt gaat veranderen.


gerelateerde blogs met thumbnail