Cookie wet 2011

De Cookie wet gaat waarschijnlijk medio 2011 veranderen. Dit betekent dat Cookies niet zo maar geplaatst mogen worden door een website. Wat er precies gaat gebeuren is niet duidelijk, maar het houdt veel mensen en bedrijven bezig. Toch is het stil; misschien de stilte voor de storm (Dat je niets hoort, betekent niet dat het stil is).

Advertenties

Zoals het er nu uitziet, hoef je straks niet op elke website aan te geven, dat een website een cookie mag gebruiken. Deze opt-in variant lijkt het niet te gaan halen. Wel zal in de nieuwe wet het gebruik van cookies aan banden worden gelegd. Vooral advertentiezuilen, zoals Adsense, lijken hier de dupe van te kunnen worden. Als er geen cookie geplaatst mag worden, is het bijna onmogelijk om je advertenties goed te targetten.
Wel mag je een cookie ongevraagd gebruiken, als dit ten goede komt aan de webbeleving van de bezoeker. Maar de scheidslijn is lastig te maken. Wat is nu goed voor de bezoeker en wat voor het bedrijf? Ik vind het gemakkelijk als mijn gebruikersnaam wordt onthouden, maar anderen weer niet. Deze discussie blijf je hebben, als niet duidelijk gemaakt wordt, wat wel en niet mag. Komt Content Targeting (het voorschotelen van de juiste content aan de juiste persoon op het juiste moment) ten goede van de klant? Ik vind zelf van wel en vind, als Content Targeting goed wordt toegepast, deze techniek uitermate handig en bevorderlijk voor mijn webervaring (web experience).

Beperking?

"In der Beschränkung zeigt sich erst der Meister". Als een beperking wordt opgeworpen, word je gedwongen om een andere oplossing te vinden. Vaak is dat een betere oplossing. Zou het erg zijn als het gebruik van cookies aan banden wordt gelegd. Ik denk van niet. Het zou goed zijn als het eigenaarschap van een cookie verschuift van allerlei bedrijven naar jezelf. Jij bent eigenaar van je cookie en bepaalt wie en welke onderdelen van je cookie gebruikt mogen worden.

OpenID

Hier zie ik Twitter en FaceBook (of een ander OpenID-platform) een belangrijke rol spelen. Als je op een website terecht komt en gebruik wilt maken van de extra functionaliteit die een website biedt, log je in met je Twitter- of FaceBook-account. Simpel. Eenmalig geef je aan welke gegevens gebruikt mogen worden. Met dit OpenID kan een website zelf gegevens bijhouden (in hun eigen database) over jouw wensen en gedrag. Hiermee heb je een enorme stap gemaakt. Het is simpel en transparant voor de bezoeker en de bezoeker is in controle. Eigenaars van website worden gedwongen om meerwaarde te creëren bij een bezoek als de bezoeker is aangemeld (ipv cookie), anders zullen de bezoekers het afweten.

Als je dit doortrekt, zal het voor de adverteerders meer werk kosten om hun doelgroep te bereiken. Dit extra werk levert je wel een betere conversie op. Je doet namelijk iets extra's voor de bezoeker; dit betalen ze graag terug om op hun persoonlijke advertentie te klikken.

Het blijft lastig om in te schatten welke kant het op gaat en wanneer dit gaat gebeuren. Deze onduidelijkheid wordt mede in stand gehouden door de onwetendheid over de aanstaande wetsverandering.


gerelateerde blogs met thumbnail

Is het niet je eigen verantwoordelijkheid, om cookies tegen te houden, als je ze niet wil? Het is in elk browser in te stellen, dat je een cookie eerst moet accepteren voordat je hem opslaat. Verder vind ik dit hele plan totale bullshit, want dit gaat de werking van internet in zijn huidige vorm in de weg staan.

gravatar

@Thomas Ik denk dat het web alleen maar beter gaat worden (misschien met een kleine hick-up)

Te vaag voor woorden!
Wie javascript in zijn browser uitschakelt heeft vrijwel geen last van cookies.
Daarnaast zijn er alternatieven voor cookies, gaat men die ook verbieden?
Cookies zijn in 99 van de 100 gevallen erg handig en hebben weinig met de bezoekers privacy te maken.