Wat is Serendipity?

Met de opkomst van zeer persoonlijke informatiekanalen, krijg je het risico dat je informatie gaat missen. Doordat je alleen maar informatie krijgt over de onderwerpen, waarover jij je interesseert, kun je een tunnelvisie krijgen. Het is noodzakelijk om ook onderwerpen of informatie te krijgen die 'per ongeluk' op je pad terecht komt. Dit heet serendipity. Systemen die nu gebouwd worden en aan jou zeer persoonlijke informatie geven, zullen ook dit principe moeten gaan hanteren.

Mogelijkheden

Welke mogelijkheden heb je? Kun je bijvoorbeeld je sociale netwerk gebruiken om serendipity toe te passen? Ik denk van wel. Daarnaast zal het systeem dat dienst doet als jouw informatiebron, ook serendipity moeten toepassen:
  • Mogelijkheid 1 – per ongeluk
    Informatie die buiten jouw normale scope zit, wordt getoond. Dit gaat random. Er is geen relatie met andere bronnen.  
  • Mogelijkheid 2 – gerelateerde content
    Het systeem toont gerelateerde content. Ben je verzot op voetbal, dan zal ook af en toe een tennis-bericht getoond worden (sport-gerelateerd)
  • Mogelijkheid 3 – sociaal gerelateerde content
    Is je netwerk bekend, dan kun je de informatie van deze groep gebruiken om ook informatie te tonen. Informatie die door mensen uit je netwerk interessant wordt gevonden, kan getoond worden.
  • Mogelijkheid 4 – gerelateerd aan gerelateerde content
    Dit is misschien wel de belangrijkste vorm, maar ook het lastigst te implementeren. Het systeem moet namelijk 2 niveaus kennis hebben van gerelateerde content. Voetbal à Sport à Gezondheid is een voorbeeld.

Lerend systeem

Ook zal het systeem moeten leren van deze serendipity content. Als een gebruiker nooit informatie over gezondheid leest, terwijl hij wel in voetbal is geïnteresseerd, zal de kans dat de volgende keer wederom informatie over gezondheid wordt getoond, moeten verminderen. Het systeem moet de kans zo groot mogelijk maken dat serendipity content wordt gewaardeerd door de gebruiker.

Veel systemen zijn op dit moment wel klaar om zeer gepersonaliseerde informatie aan te bieden, maar vergeten om serendipity in te bouwen.


gerelateerde blogs met thumbnail

Leuke blog om serendipiteit aan informatiebronnen te koppelen. Ik geloof wel in het fenomeen in algemene zin: zolang je maar ergens energie in stopt komt er vanzelf iets op je pad wat waarde voor je toevoegt.

Ik heb het zelf bijvoorbeeld gekoppeld aan het feit dat ik gevraagd werd om op Frankwatching te schrijven.

Serendipity bewust toepassen? Het is juist de bedoeling dat het onverwacht op je pad komt. Dat bijv. die persoon die altijd over voetbal leest en nooit over gezondheid, juist toevalllig over gezondheid leest (uit verveling een blaadje pakt in de wachtkamer vd tandarts) en een artikel ziet over voeding waar je meer energie van krijgt. Wat hem dan toch wel interesseert omdat hij zelf ook voetbalt en meer energie kan gebruiken.
Jouw idee klinkt meer naar het aanbod aanpassen aan de wensen van de lezer (waar Philips ook mee bezig is/was: tv aanbod dat zich automatisch aanpast aan wensen v kijker)

Er is ook een film die zo heet: Serendipity die keek ik altijd met mijn goed vriend paul, echt een aanrader!