Wat is IQNOMY?

IQNOMY is het nieuwe Internet, oftewel Liquid Internet (zie ook eerdere post over Vloeibaar Internet). Dat is het simpele antwoord. Maar wat is Liquid Internet nu precies en hoe werkt het? En waarvoor kun je het gebruiken? Veel mensen denken meteen aan Behavioral Targeting, maar IQNOMY gaat één (of zelfs twee) stappen verder. Tijd voor wat antwoorden.

IQNOMY

Ik volg de ontwikkelingen van IQNOMY nu al bijna één jaar en wordt regelmatig geïnformeerd naar de vorderingen. Ik ben zelf voorstander van het toepassen van tools die gebruikmaken van de Wisdom of the Crowd. Tools die (semi)geautomatiseerd de website verbeteren door gebruik te maken van de "kennis" van de bezoekers van je site. Bezoekers laten namelijk een Footprint achter op de website.

Wat vinden ze interessant en wat niet? Welke informatie is actueel en welke niet? Deze informatie kun je gebruiken om je website te verbeteren. Goede Behavioral Targeting software kan dit meestal al: het matchen van content aan de bezoeker door een relatie te leggen met een gelijksoortige groep bezoekers. Met andere woorden: tijdens een bezoek krijg je een (dynamisch) profiel en deze wordt gematched met eerdere bezoeken van andere mensen. Hierdoor kun je gerelateerde content eerder tonen. Behavioral Targeting wordt nog meestal gebruikt om advertenties te tonen, maar kon evengoed gebruikt worden voor andere content (tekst, downloads, plaatjes, etc.). Door het gedrag wat je hebt, wordt ook de content getoond die relevant is aan dit gedrag.

Nog meer

IQNOMY gaat nog verder. Naast het gedrag, kunnen ook persoonlijkheid en het gewenste format (voorkeur voor plaatjes of tekst, detailteksten of toch globale teksten, etc.) meegenomen worden. Persuasive Architecture beschrijft vier persoonlijkheden waarop getarget kan worden; ik beschrijf op Help! Mijn content explodeert (blog op FrankWatching) nog andere metaprogramma's die je kunt gebruiken.

Heel veel content

Groot vraagteken voor mij is hoe de contentorganisatie om moet gaan met deze explosie van content. Door je content steeds persoonlijker aan te bieden, zul je ook steeds meer content gaan krijgen. Een hobbel!

Feit is wel dat websites steeds meer gebaseerd zullen zijn op gepersonaliseerde content. Hierdoor zal de webpagina, als container van deze content, langzaam gaan verdwijnen. Een webpagina zal straks niet meer bevatten dan een navigatie en zeer gepersonaliseerde content. IQNOMY is een tool dat hier enorme bijdrage aan kan leveren. Op weg naar een nieuw soort Internet!

Lees ook: Whitepaper IQNOMY


gerelateerde blogs met thumbnail