Twitter is geen Social Network

Twitter kun je al lang niet meer zien als een interactief medium. Er worden bijna geen conversaties gepleegd en het is ook niet meer interessant wat iemand op dit moment aan het doen is. Twitter is een informatiebom geworden.

Recente studies naar het gebruik van Twitter maakt veel duidelijk. Een paar voorbeelden:

  • 71% van de gebruikers hebben nog nooit een Retweet gehad
  • 23% van de gebruikers hebben een Reply gehad
  • Maar 6% van de Tweets krijgt een Retweet
  • Een Tweet is na 60 minuten al niet meer belangrijk meer

Bloggers en journalisten

Dit betekent dat een Tweet geen tijd heeft om opgenomen te worden door de community. Eigenlijk kunnen we stellen dat 80% van de content dat geproduceerd wordt op Twitter verloren gaat. En dit zijn voornamelijk de gebruikers die dit fenomeen zelf hebben veroorzaakt. De eerste groep Twitteraars waren bloggers (ondergetekende) en journalisten. Deze groep gebruikers twitteren alleen maar links. Links naar waardevolle informatie. Interactie met andere gebruikers is niet aan de orde. Dit komt omdat de grootste groep gebruikers ook alleen maar op zoek is naar informatie en zich juist aansluiten bij deze bloggers en journalisten; zij worden volgers! Op deze manier heb je een zelfonderhoudend systeem gekregen: het aanbod matched de vraag.
Veel mensen gebruiken het tool Twitter om hun publiek te vergroten. Hoe meer volgers, hoe beter je informatie kunt delen. Het is dan wel belangrijk om het op het juiste moment te doen. Als je een Tweet om 3 uur 's nachts plaatst, zul je bijna geen lezers hebben.

Geen Social Network, maar een bron van informatie

Voor de meesten van ons is Twitter een enorme bron van informatie geworden. Het kan niet langer meer beschouwd worden als een Sociaal Network. Het wordt steeds meer een bookmarking site, zoals Ekudos.nl of del.icio.us.


gerelateerde blogs met thumbnail

Het ligt eraan hoe iemand omgaat met Twitter denk ik. Ik, bijvoorbeeld, gebruik het nog wel als medium om met anderen te kletsen. Natuurlijk ook als informatiebron. Maar ik mag graag met mensen "chatten" die iets interessants te vertellen hebben.

Ik denk dat het aantal "zenders" twitter kapotmaken zoals het misschien oorspronkelijk bedoeld is.

Ben benieuwd naar de cijfers over wie Twitter gebruikt als social media en wie als informatie zendpunt.

Twitter is een handige tool om als Blogger je bereik te vergroten en jezelf "interessanter" te maken. Toch denk ik dat dit geen geschikt medium is om als bedrijf je klantendatabase te vergoten of meer omzet te maken. Ik ben er eigenlijk tot op de dag van vandaag nooit achtergekomen welke voordelen Twitter heeft voor ondernemingen. Vaag allemaal hoor.

Is twitter voor het grote publiek in Nederland uberhaupt een geschikt sociaal netwerk?
Volgens mij heb ik een aantal maanden geleden gelezen dat slechts een heel klein percentage van de Nederlanders Twitter regelmatig gebruikt (dus leest)!