De waarde van bezoekersacties

We proberen van alles te meten op onze website via webanalyze-tools. Hoeveel bezoekers krijgen we en hoe hoog is de conversie? Dit is erg doelgericht. We vergeten vaak om de acties die de bezoekers maken ook waardevol kunnen zijn. Je zou in theorie (en met sommige tools kan dit in de praktijk) een waarde kunnen koppelen aan een bezoeker. Met cijfers (of sterren) kun je dan definiëren hoe belangrijk een bezoeker kan zijn. Komt dezelfde bezoeker vaker terug, dan heeft deze bezoeker ook meer waarde voor het bedrijf en kan, indien behavioral targeting wordt ingezet, deze bezoeker andere content worden voorgeschoteld. Hierdoor sluit je nog meer aan de behoefte van de klant en zal de conversie omhoog kunnen gaan.

Welke acties kun je meten?

Als een bezoeker vaak terugkomt, dan is het duidelijk: deze bezoeker is geïnteresseerd in je product of service. Blijft de bezoeker lang op de site, dan kan dit ook een indicatie zijn van interesse. Dit zijn allemaal zaken die je met een real-time webstatistiekpakket kunt achterhalen. Welke andere acties kun je nog meer meten:
  • het aantal kliks natuurlijk
  • zoekt de bezoeker via de interne zoekmachine
  • een download van een whitepaper
  • lid worden van je RSS-feed
  • het tweeten van een post
  • registreren op de site
  • een product toevoegen aan een winkelwagen
  • zelfs een winkelwagen leegmaken (de bezoeker doet moeite om de winkelwagen leeg te maken, zodat deze bij een volgend bezoek kan gebruiken)
  • kopen van een product (de bekendste conversie)
  • etc.

Netwerk

In bovenstaande grafiek maak ik duidelijk wat de impact en waarde is van een actie op je website. er zijn twee assen gedefinieerd: impact en waarde. Als bezoekers via Facebook aangeven dat ze een pagina leuk vinden (Vind ik leuk of Like), een webpagina retweeten, fan worden (Facebook) van je bedrijf of je Twitter-account gaan volgen, dan heeft dit impact. Niet alleen voor de bezoeker, die aangeeft een stap dichterbij te zijn tot een aankoop, maar ook omdat ze hun intentie om te kopen kenbaar maken aan hun netwerk (Twitter, Facebook, Ekudos, etc.). Grote kans dat er geen transactie plaatsvindt, maar dat door de invloed van de bezoeker op hun netwerk, andere bezoekers wel zullen kopen.

Andere acties die laten zien dat er waarde wordt toegevoegd zijn:
  • Lid worden van een nieuwsbrief of RSS
  • Een webinar volgen
  • De Sales Afdeling bellen
Dit zijn allemaal acties die de bezoeker dichterbij brengen naar het uiteindelijke doel: klant worden. Daarom is het ook belangrijk om bezoekers die op het laatste moment hun transactie afbreken, een extra duw (of herinnering) te geven om toch over te gaan tot aankoop.

Het is belangrijk om de bezoekers op deze acties te sturen. Het geldt namelijk ook andersom. Als mensen een bepaald gedrag hebben vertoond (bijv. lid worden van een RSS-feed), zullen ze ook meer loyaliteit krijgen (een connectie) met het bedrijf en zullen de volgende keer ook anders reageren. Probeer de drempel zo laag mogelijk te maken om acties die meerwaarde opleveren (direct of indirect). Lees ook Beïnvloeding van het gedrag van de bezoeker.

Wil je dit bericht retweeten en op Vind ik leuk klikken? :-)


gerelateerde blogs met thumbnail