Captology: een nieuwe wetenschap?

Internet en psychologie zijn de twee zaken die mij op dit moment het meest interesseren. En dan vooral de combinatie van deze twee. Hoe kun je je kennis van psychologie gebruiken om je website te verbeteren? Hoe kun je het gedrag veranderen van iemand op het web? Welke mogelijkheden heb je en welke gebruik je?

Captology

Wat mij betreft is deze combinatie een eis voor de moderne, succesvolle Internetmanager. Captology is een onderdeel van deze combinatie en behandelt vooral hoe computers (en nu het web) gebruikt kunnen worden om gedrag en houding te veranderen. BJ Fogg (professor op Stanford University) verzon deze term al in 1996: Computers As Persuasive Technologies. In 2003 publiceerde hij het eerste boek over Captology: Persuasive Technology: Using Computers to Change What We Think and Do (aanrader!). In de laatste versie van het boek wordt vooral gesproken over het web.

Fogg heeft nog meer interessante stukken geschreven. Het Fogg Behavior Grid geeft je info over wat je moet doen om een bepaald gedrag te initiƫren, te intensiveren, te verminderen of te stoppen. Dit model is nog steeds onderhevig aan veranderingen en wordt in de praktijk getoetst (recentelijk van 35 vlakken naar 15 vlakken gegaan). Amazon gebruikt dit principe op haar website.

Lees meer: Captology op Stanford


gerelateerde blogs met thumbnail