Vloeibaar Internet

Het is tijd voor een nieuwe fase op het Internet. Na behavioral targeting is het tijd voor de volgende stap: vloeibaar Internet (Liquid Internet). Met deze vorm is het alleen nodig om de vaste webcomponenten Navigatie en Branding op te zetten; de resterende webcomponenten kunnen gevuld worden vanuit het systeem. De content staat nog wel steeds in een CMS, maar de presentatie wordt verzorgd door dit systeem.

Gedrag

Afhankelijk van het profiel van de bezoeker wordt de meest relevante content getoond. Dit is op zich niet nieuw (profiling of segmentatie). Wel nieuw in deze aanpak is de realtime multidimensional profiling, die bepaalt welke content getoond wordt. Waar behavioral targeting vergeleken kan worden met een 2D kubus, is Liquid Internet te vergelijken met een Rubiks kubus (3D).

Een multidimensionaal profiel kent 4 verschillende fasen:
  • Fase 1: Identificatie behoefte
  • Fase 2: Informatie inwinnen
  • Fase 3: Vergelijken
  • Fase 4: Conversie
Deze 4 fasen zijn gebaseerd op Persuasive Architecture. Elke bezoeker heeft een andere informatiebehoefte, als deze zich in een andere fase bevindt.
Daarnaast wordt ook rekening gehouden met de type bezoeker. Vier verschillende type personen worden onderscheiden:
  • Methodische personen
  • Spontane personen
  • Humane personen
  • Competitieve personen (=concurrerend)
Deze vierdeling ontstaat door twee metaprogramma's te gebruiken: Snel/Bedachtzaam en Logisch/Emotioneel (lees ook Personas voor gevorderden (Persuasive Architecture)).

Hoe handig zou het zijn als je ook zelf kon bepalen, op welke wijze je content zou willen lezen. De ene persoon vindt gedetailleerde tekst handig, de ander ziet liever plaatjes of wil juist video's zien. Met de opkomst van Liquid Internet kun je dit zelf gaan bepalen. Het Internet wordt steeds persoonlijker. Voorbeelden van verschillende presentatievormen zijn:
  • Tekst
  • Video
  • Vergelijkingen/beoordelingen
  • Banners/plaatjes
  • Modulen zoals rekenmodule
IQNOMY is -volgens mij- het eerste bedrijf in de wereld die deze evolutionaire stap gaat zetten. De website staat deze week live, het product moet nog aan de beta-test beginnen.

Volg IQNOMY op Linkedin.


gerelateerde blogs met thumbnail

Interessante richting afgaande op deze factoren. Benieuwd hoe je dit zal kunnen meten. Zal heus werkje worden om je content voor te bereiden (als je die wil onder controle houden) afhankelijk van het 'soort' users die je op jouw website krijgt.

gravatar

Hier zal je inderdaad specialistische tools voor moeten gebruiken!