Social Analytics

Wederom een rijzende ster op de Hype Cycle for Emerging Technologies 2010 is Social Analytics: het analyseren van Sociale trends en buzz over bepaalde onderwerpern. Deze analyse zal al vaker gebeuren op Web Care afdelingen, maar ik vermoed nog vaak handmatig.

Social analytics

Rondom grote TV-shows wordt Social Analytics al gebruikt om te weten te komen hoe bepaalde onderwerpen of kandidaten door het grote publiek worden gewaardeerd. Door allerlei social sites te scannen op informatie over deze shows, kan na een analyse vastgesteld worden hoe de Nederlander denkt over deze show. Deze informatie kun je dan weer gebruiken om het format te verbeteren. Een bekend voorbeeld is de metamorfose van Jamal in X-factor, nadat duidelijk geworden was dat er te weinig over hem gesproken werd. Door Social Analytics kunnen programmamakers hun shows beter afstemmen op de wensen van de gebruikers.

Ik ben er zelf overtuigd van dat op deze manier ook al de winnaar voorspeld had kunnen worden. Social data wordt steeds belangrijker om af te stemmen wat belangrijk is voor jou!


gerelateerde blogs met thumbnail

Dit gaat zeker belangrijk worden.

Social Network Analysis (SNA) wordt als discipline belangrijk, het begrijpen van de grillen en info stromen binnen een netwerk.

De andere toepassing is een verdienmodel op basis waarvan bedrijven intel kunnen verkrijgen.