Personaliseer je onderwerpregels van je nieuwsbrieven

Onderstaande blog is geschreven door gastblogger Rutger Steenbergen.

Bij het personaliseren van marketing e-mails wordt vaak de voornaam gebruikt in de onderwerpregel, maar het kan effectiever. Personaliseer je op interesse dan grijp je de lezer met iets dat hem gegarandeerd interesseert.

Hogere openingsrate

Diverse onderzoeken tonen aan dat het personaliseren van marketing e-mails de openingsrate aanmerkelijk verhoogt. Meestal wordt de voor- of achternaam van de ontvanger verwerkt in de onderwerpregel of in de aanhef (beste {voornaam}), maar wil je je rendement echt verhogen dan is het ook slim te personaliseren op onderwerpregel.

Hoe werkt personaliseren op onderwerpregel?
  • Achterhaal de interesses van je lezers, bijvoorbeeld welk beroep ze uitoefenen of welke producten ze bestellen in je webshop, en stel doelgroepen samen.
  • Splits je e-mail adressen-bestand in doelgroepen.
  • Schrijf voor elke doelgroep een relevante, pakkende onderwerpregel.

Gepersonaliseerde onderwerpsregel

Je kunt nog steeds naar alle lezers dezelfde nieuwsbrief sturen, maar door de gepersonaliseerde onderwerpregel trek je gegarandeerd eerder de aandacht, en vergroot je de kans dat de nieuwsbrief geopend wordt enorm.

Een voorbeeld uit de praktijk

Voor een nieuwsbrief van een medisch vakblad verdeel je je lezersbestand onder in huisartsen, tandartsen, specialisten etc. Hier kun je achter komen bij de inschrijving (vraag naar de naam, e-mailadres en beroep) of later in een online poll om 'de kwaliteit van de nieuwsbrief te verbeteren'. Om de response te verhogen kun je eventueel een beloning in het vooruitzicht stellen, zoals een onmisbare whitepaper of een kraslot etc.

Dezelfde nieuwsbrief

De nieuwsbrief is hetzelfde, maar de onderwerpregel pas je aan voor elke doelgroep. Voor de tandarts zet je dus een tandartsnieuwtje in de kop, voor de huisarts een huisartsbericht etc. Ontvangt de lezer nu de nieuwsbrief dan trek je meteen zijn aandacht: "Dit is voor mij interessant!"

Bovendien hoef je geen allesomvattende compromis onderwerpregel te verzinnen. Je schrijft voor elke doelgroep de best mogelijke.

Rutger Steenbergen (1978) is eindredacteur van MedischOndernemen, een medisch vakblad, website en nieuwsbrief (16000+ leden) voor zelfstandige ondernemers in de zorg. Met zijn bedrijf SEO Zwolle realiseert hij Joomla websites en geeft hij zoekmachine optimalisatie en e-mail marketing-advies.


gerelateerde blogs met thumbnail

Zit zeker wat in. Kunst is om op een snelle manier achter de hiervoor benodigde info te komen.

Ikzelf heb een hekel aan invulvensters. Vraag mijn bezoekers bij nieuwsbriefaanmeldingen daarom liefst alleen om naam en mailadres. Alle extra vragen werken drempelverlagend ben ik bang en zorgen daarmee voor minder aanmeldingen.

Goedemiddag Rutger,

Goed artikel over het personaliseren van de nieuwsbrief onderwerpregel. Zeer helder geschreven. Je zou dit zelfs nog aan kunnen vullen met dynamische content, waarbij je bij voetballiefhebbers een voetbal laat verschijnen en bij golfliefhebbers een golfbal. Uiteraard moet je emailmarketing programma deze functie wel bevatten.

Je kunt interesses ook achterhalen dmv een wijzigingsformulier in je nieuwsbrief.

Het is dan handig als je een paar persoonsgegevens vertoont(voornaam, achternaam, emailadres)
Met een kopje 'uw gegegevens' daaronder een link naar een wijzigingsformulier waar zij hun gegevens kunnen wijzigen of aanvullen.

Met vriendelijke groet,
Bart www.mailcamp.nl