On-Page SEO parameters (totaal overzicht)

Overal zie je dezelfde SEO tips terugkomen: TITLE moet goed zijn, vergeet de keyword niet in de URL te plaatsen, ALT tekst op plaatje zetten, maak veel en goede interne links, etc. Iedereen geeft dezelfde tips. Zoek maar eens via Google naar SEO Tips. Het wordt tijd om een volledig overzicht te hebben van de On-Page SEO. Wat kun je doen in de HTML en op je website om beter gevonden te kunnen worden. Ik heb alle belangrijke SEO-tips bij elkaar gezet.

Alle belangrijke On-Page SEO parameters:

Google gebruikt meer dan 200 On-Page factoren (en zelfs 500 miljoen Off-Page factoren) om de juiste ranking te bepalen. Alles wat je maar kunt bedenken, zou ook je ranking kunnen beïnvloeden. Wel is lastig om precies duidelijk te krijgen wat één factor kan betekenen voor je uiteindelijke zoekresultaten.

Natuurlijk kun je niet alle 200 On-Page bespreken; we richten ons op de 20% die uiteindelijk voor 80% van het eindresultaat verantwoordelijk zijn. Laten we beginnen met de belangrijkste On-Page SEO, stuk voor stuk.

Keyword in URL van domein
VERPLICHT indien haalbaar: Keyword moet in de URL van het domein bestaan

Dit is de allerbelangrijkste SEO factor die je kunt gebruiken. Het is natuurlijk niet voor iedereen weggelegd om het domein (de URL) aan te passen aan de keywords, waarop je gezocht wilt worden. Is dit wel mogelijk, dan moet je dit zeker doen. De kosten van ongeveer 10 euro per jaar per domein staan in schril contrast tot de baten. Dus als je een notaris bent in Alkmaar probeer dan http://www.notaris-alkmaar.nl/ te krijgen, verkoop je boeken over Spanje, dan is http://www.boekenoverspanje.nl/ te bemachtigen, etc. Google geeft je bijna automatisch een top 10 positie als twee of meer sleutelwoorden in je domein voorkomen. Je zult pagina’s met betere On-Page SEO en veel meer backlinks makkelijk kunnen passeren!

NB:
Degene die http://www.notaris-alkmaar.nl/ heeft bemachtigd, snapt het nog niet helemaal. Zijn URL verwijst naar een andere website (redirect) en is hierdoor niet opgenomen in zoekresultaten van Google. Het is belangrijk dat er ook daadwerkelijk een pagina bestaat op dit domein!

Ik ben een liefhebber van verre reizen en ben bijvoorbeeld al drie keer in Florida geweest. Als je gaat zoeken op “Florida vakantie” zul je niet de bekende vakantie-aanbieders zien in de top 10. Kijk eens naar dit voorbeeld.

Met deze URL win je het van 155.000 andere zoekresultaten. Het beste resultaat in Nederland is het gebruik van een .nl domein. Wil je internationaal potten breken, dan zul je echt een .com domein moeten gebruiken. Ook .net en .org zijn goede domeinextensies, maar zijn niet voor elke organisatie verkrijgbaar. Subtropische varianten zoals .cc, .to, etc. worden afgeraden. Deze zijn vaak gratis, maar worden toch al sneller door de zoekmachine gezien als spam. Tien euro per jaar voor een goed domein is een zeer goede investering.

Als het domein al vergeven is (http://www.floridavakantie.nl/), kun je een ander domein proberen te krijgen met koppeltekens (http://www.florida-vakantie.nl/). Eventueel kun je nog een lidwoord of tussenwoord toevoegen (http://www.vakantie-in-florida.nl/). Probeer zo veel mogelijk de keywords vooraan in de URL te houden; dit is weer beter voor de ranking.

Wat als je een .com domein hebt en je concurrent met een .net domein net boven je geranked wordt? En het lukt je niet om dit domein te overtreffen. Het is dan slim om de Expiration Date (verloopdatum) van je domein te verlengen. Als Google dit ziet, zal je hoger geranked gaan worden.

Keyword in TITLE
Verplicht #1: Keyword moet in de TITLE tag geplaatst worden

Je moet het TITLE tag invullen. Belangrijker nog: de TITLE moet je keyword bevatten, waarop je gevonden wilt worden. De TITLE tag ziet er bijvoorbeeld zo uit:

Deze TITLE vond ik op de website http://makelaars-amsterdam.overzicht.nl/. Zowel in de URL als in de titel komen de keywords Makelaars en Amsterdam voor. Dit heeft dus zelfs een dubbele impact!

Google leest de TITLE tag en gebruikt de inhoud van de TITLE om de ranking te bepalen. Google geeft enorm veel waarde aan de inhoud van de TITLE tag. Bedenk een zoekterm en zoek deze op in Google. Bijna alle resultaten hebben dit keyword in de TITLE.

Als je zoekt op “Makelaars Amsterdam” zie je dat bijna alle resultaten de zoektermen in de titel bevatten:
Als je op pagina 10 kijkt van de zoekresultaten, zul je nog steeds relevante resultaten vinden; veel van de zoekresultaten hebben echter geen of maar één zoekterm in de titel. Dit maakt het duidelijk dat als het keyword in de TITEL staat, je veel meer kans hebt om hoger in de zoekresultaten te komen. De TITLE moet op een juiste wijze gebruikt worden!

Ook kun je, als je nog meer keywords wilt targetten, gebruik maken van andere pagina’s met een andere TITLE. Zorg er wel voor dat de inhoud van de pagina ook afgestemd is op de TITLE. Indien je hierdoor veel duplicate content krijgt (veel dezelfde pagina’s met een andere titel), zou je gestrafd kunnen worden door Google. Dit zal geen ban zijn, zoals velen beweren, maar dit zou wel consequenties kunnen hebben voor je ranking. Het bedenken van een goede titel is soms een heel onderzoek waard!

Keyword in URL
Verplicht #2: Keyword moet in de URL staan

Dit lijkt op de verplichting om een domein te hebben, waar een keyword in staat. Het is niet voor iedereen haalbaar om het keyword in het domein te hebben. Hiervoor kun je wel de rest van de URL gebruiken. Vaak zijn er ook andere keywords die je wilt gebruiken; deze kun je ook in de URL kwijt. Deze optie is alleen mogelijk voor interne pagina’s. Een interne pagina ziet er bijvoorbeeld zo uit: http://www.mijndomein.nl/makelaars/amsterdam. Wil je een interne pagina promoten in de zoekmachine, dan MOET het keyword in de URL zitten. Anders heeft het bijna geen zin om dit te proberen.

H1 met keyword
Verplicht #3: Keyword moet in de H1, H2 en H3 tag staan

Het meest belangrijke is de H1 tag, gevolgd door de H2 en H3. Je hoeft niet per se een H3 tag te hebben, maar als het kan moet je het gebruiken. Deze tags geven structuur aan de informatie en dus ook aan Google. Google gebruikt deze structuur om de inhoud van een webpagina te bepalen. Deze 3 tags zijn de pijlers voor een goede On-Page score! Er is geen zware correlatie tussen het gebruik van deze heading tags en de SERP ranking. Zeker als jet het vergelijkt met de TITLE tag. Toch zal Google deze structuur gebruiken en is het essentieel om deze structuur op te zetten.

Opmerking over Meta tags Description en Keyword: Volgens Google worden deze metadata niet meer gebruikt bij het ranken van een webpagina. Dit betekent niet dat het niet goed ingevuld moet worden. Er zijn nog genoeg andere zoekmachines die deze meta tags wel gebruiken. Ook andere sites (zoals RSS Directories) zullen deze informatie gebruiken om wel of niet te beslissen om je op te nemen. Ook denk ik dat Google deze informatie wel gebruikt, maar de waarde ervan door Google een stuk lager wordt ingeschat.

Keyword in eerste zin
Verplicht #4: Keyword moet in de eerste zin voorkomen

De content van de webpagina moet relevant zijn met de titel en de URL. Door de keyword in de eerste zin te plaatsen, zal Google de relevantie eerder aannemen. Als het niet lukt om je keyword in de eerste zin te plaatsen, dan kun je er ook voor kiezen om het keyword in de eerste paragraaf te plaatsen.

Keyword in laatste zin
Verplicht #5: Keyword moet in de laatste zin voorkomen

Idem als #4. Het is gemakkelijk om een opsomming te maken op het eind van de pagina met hierin het keyword. Als de keyword in de eerste en laatste zin voorkomt, ben je consistent bezig en bevestigd waarover je praat. Google vindt dit fantastisch.

Keyword density
Verplicht #6: Keyword moet ongeveer 2-4% van de tekst zijn

Dit is de keyword density. Door het keyword vaker te gebruiken in de tekst, zal Google overtuigd zijn dat het over dit keyword gaat. Dit kunnen natuurlijk ook gerelateerde keywords zijn.Ga geen rare zinnen construeren om dit voor elkaar te krijgen; het draait tenslotte nog altijd om je bezoeker. De teksten die de bezoeker leest, moeten helder en begrijpelijk blijven. Keyword stuffing (te veel of onlogisch gebruik van een keywords) kan bestraft worden. Ga hier raadzaam mee om.

Onderzoek de top 10 van de zoekresultaten op een specifiek keyword. Meestal is de keyword density tussen de 2-4%. Als dit getal hoger ligt bij de gevonden zoekresultaten, pas je de pagina hierop aan. Ik zou nooit lager gaan zitten dan 2%; relevante content kan nooit een lagere keyword density hebben dan 2% of minder.

Link naar interne pagina
Verplicht #7: minstens één link naar een interne pagina met Keyword als ankertekst

Je moet één link maken naar een interne pagina (een pagina op hetzelfde domein) met een keyword in de hyperlink, bijv.:

Dit maakt het voor Google duidelijk, dat je webpagina gaat over dit keyword (of keywords) en dat je refereert naar je eigen site voor meer informatie. De tekst die als hyperlink dient, de zogenaamde ankertekst, wordt beschouwd als één van de meest invloedrijke factor in SEO, zowel On-Page als Off-Page. Je kunt het zien als een stem op een pagina als het om deze specifieke keywords gaat. Google telt deze stem mee en gebruikt deze om je ranking te bepalen.

Link naar externe pagina
Verplicht #8: Minstens één link naar een gevestigde externe pagina (bijv. Wikipedia)

Dit is één van mijn favorieten. Hiermee geef je aan dat je je huiswerk goed gemaakt hebt. Je legt een verband met een webpagina die al door Google wordt vertrouwd. Ik gebruik heel vaak Wikipedia hiervoor. Daarnaast kun je de link nog restylen, zodat het voor de bezoeker niet opvalt, dat er een link staat. Je wilt tenslotte niet dat ze snel van je website zijn verdwenen. Hier is een voorbeeld:

Uitleg:
style="text-decoration:none"
verwijdert de lijn onder de link

color:black
Dit moet je aanpassen aan je normale letterkleur

rel="nofollow"
Ik wil niet dat een andere site iets van mijn link juice krijgt. Doe je dit niet dan zal een gedeelte van je pagerank worden overgedragen aan de site waaraan je refereert.

Hierdoor lijkt de link identiek aan normale tekst.

Verwijder overbodige links
Verplicht #9: Verwijder alle junk en ongerelateerde outbound links

Dit is echt belangrijk. Verwijder alle onnodige links naar externe sites. Als de link er moet staan, zorg er dan voor dat deze naar een gevestigde pagina verwijst. Verwijs nooit, maar dan ook echt nooit naar een slechte site, link farm of andere verdachte site. Een link naar deze sites zal zeker je ranking verlagen. Als Google een site in de ban heeft gedaan en jouw site verwijst hierna, zul je dit gaan merken in de ranking.

Plaatje MET ALT-tekst
Verplicht #10: Voeg minstens 1 plaatje toe met het keyword als ALT tekst

Veel websites hebben hun plaatjes niet SEO geoptimaliseerd. Door dit wel te doen heb je een extra kans om aan te geven waarover je webpagina gaat. Hierdoor kun je net verschil maken met andere sites. Helemaal mooi is het als ook de URL van het plaatje het keyword bevat:

Google vindt webpagina’s met plaatjes interessanter. Alleen kan Google de plaatjes niet ‘lezen’. De enige manier waarop dit kan is door een hint te geven wat er precies op het plaatje staat. De ALT-tekst, de URL en de bestandsnaam geven deze hints.

Een bestandsnaam zoals: makelaaramsterdam.gif is altijd beter dan DSC00011029.jpg.

Gebruik vet en italic
Verplicht #11: Gebruik vet en italic voor je keywords

Ook zou je nog de Underline kunnen gebruiken, maar deze raad ik persoonlijk af. De opmaak lijkt te veel op een normale hyperlink.
Door deze opmaak te gebruiken in je teksten, zal het duidelijker worden voor Google welke woorden belangrijk zijn. Gebruik vet en italic (schuin) in ieder geval 1 keer op je webpagina.

Minstens 500 woorden
Verplicht #12: Gebruik minstens 500 woorden met relevante content

Je hebt genoeg woorden nodig om Google duidelijk te maken waar de webpagina over gaat. Google geeft in een patent aan dat een langer document hoger wordt gewaardeerd, dan documenten die minder lang zijn. Simpel, omdat langere documenten –gemiddeld gezien- meer informatie moeten bevatten, dan kleinere documenten. Uit testen blijkt dat webpagina’s met meer dan 500 woorden, gemakkelijker in de top 10 zoekresultaten te krijgen zijn. Niet depressief worden als je maar 499 woorden hebt….

Als je een website hebt met veel Flash en plaatjes, is het toch noodzakelijk om teksten onderaan de webpagina te plaatsen. Doe je dit niet, dan zullen de webspiders weinig tot geen content kunnen vinden op je pagina. Hierdoor zul je nog meer je best moeten doen om deze webpagina goed gepositioneerd te krijgen.

Succes!


gerelateerde blogs met thumbnail

Leuk, compleet overzicht! Goed gedaan. Ik ben zelf alleen geen fan ervan om de link naar een externe website te verbergen op een dergelijke manier. Het komt spammerig over, en draagt niet bij voor je bezoeker. En je geeft terecht aan dat het toch uiteindelijk om je bezoeker gaat.

groeten,

Stijn Driessen

Ik vind het wel mee vallen "spammerig" voor een externe link, de googlebot leest de code en ziet die link altijd.

Dankzij de blogkermis hier terechgekomen :o

Met sommige zaken (de ene al wat meer dan de andere) kan ik instemmen, andere zoals :

- Keyword in eerste/laatste zin
- KW density
- Gebruik vet en italic
- Minstens 500 woorden

passen niet meer in mijn rijtje :)

Snel even de rest van de artikels hier lezen..

Dave

Hee Siggy, prachtige uitleg kerel!
Hartelijk dank voor de nuttige info!

www.puno-peru.com

Jan Robert Schutte

Wouter Blom Zoekmachine Marketing Consultant op 8 september 2010 om 11:51

Je moet ook voor ieder belangrijke pagina linken vanaf de frontpage, anders heeft de pagina geen zin.

Goede content moet binnen 3 clicks bereikbaar zijn vanaf de frontpage.
(goede website structuur helpt hier zeer zeker aan)

Beste Erwin,

Ik heb een specifieke vraag over je artikel:

Punt 9: link naar een externe pagina. Als je die link 'nofollow' maakt, dan volgt Google deze link niet. Linkjuice flowt dan dus niet over van jouw site naar die van een ander.

Zeg jij hier nou dat Google de link wel degelijk 'bekijkt', de link legt tussen content en daarmee de geoptimaliseerde inhoud valideert?

Kan je hier iets specifieks over zeggen?

Dank
Michiel Gaasterland

gravatar

@Michiel Natuurlijk volgt Google de link. Alleen zal er inderdaad geen linkjuice over gaan.

Gebruik je nofollow nog steeds om naar trusted sources te verwijzen? Mij lijkt dit juist een factor om aan te geven dat je die site niet vertrouwd.

gravatar

Ik ben er op dit moment niet meer erg bewust mee bezig. Trusted sources krijgen op deze blog gewoon een DoFollow link. In theorie wil je wel de link maken met een trusted source, maar geen linkjuice laten over gaan.

Volgens mij is het tegenovergestelde niet waar: als je NoFollow gebruikt, dan vertrouw je de site niet.