Brand website aanpassen op bezoekers

Een website moet voldoen aan de verwachtingen van de bezoeker. Een bezoeker heeft een bepaald idee bij de branding die je gebruikt op andere kanalen en het Internet-kanaal dient aan deze verwachtingen te voldoen. Vandaar dat grote financiƫle instellingen een zakelijk en gedegen uitziende website hebben en de kapper op de hoek een website heeft die haar oorsprong uit de vorige eeuw lijkt te hebben. De website moet voldoen aan de verwachtingen.

Over-the-top

Het wordt een probleem als je over-the-top gaat. De website ziet er mooier en beter uit dan de daadwerkelijke service of product dat het bedrijf verkoopt. Stel voor dat de kapper op de hoek wel alle registers heeft opengetrokken en een super fancy website heeft. Bezoekers van deze website zullen de verwachtingen naar de kapper bijstellen.
Dit betekent dat de verwachtingen over prijs en kwaliteit ook opgewaardeerd gaan worden; zo erg zelfs dat bestaande klanten niet meer naar je zaak zullen komen. Wel zul je andere nieuwe klanten aantrekken, die -als ze uiteindelijk zijn geknipt- ook niet meer terugkomen. De verwachting klopt niet met de daadwerkelijke uitvoering (is hoger). Een website moet qua uitstraling matchen met de service die je biedt!

Under-the-sea

Andersom kan het ook: je website heeft een amateuristisch niveau, terwijl de organisatie zeer professioneel is. Wat kan hier het voordeel van zijn?

In sommige niches willen klanten persoonlijke aandacht hebben. Als het gaat om reizen, bedrijfsuitjes, etc. willen klanten niet het gevoel hebben dat ze een nummer zijn. Ze willen extra aandacht om juist iets persoonlijks goed te regelen. Ze voelen zich anders en willen niet meedoen met de grote massa. Voor deze groep is het downsizen van een website een optie. Geef ook niet de mogelijkheid om alles online te regelen, maar zorg ervoor dat er ook persoonlijk contact is (telefoon, e-mail, face-to-face). Natuurlijk zijn dit de duurdere kanalen, maar indien goed uitgevoerd, zal dit een enorme boost kunnen geven in de sales. Ook zullen klanten willen betalen voor deze persoonlijke service.

Een voordeel heb je: de verwachtingen waren lager dan de uiteindelijke uitvoering. Gevolg: bijna altijd tevreden klanten en een fantastische mond-tot-mond reclame!


gerelateerde blogs met thumbnail