Trek de bezoeker binnen!

Traditionele media zoals papier, TV en radio zijn typische push media; een eenrichtingsweg, waar informatie maar 1 kant op gaat: van bedrijf naar klant. Dit in tegenstelling tot het web, dat een typisch pull media is; de klant is proactief en initieert het eerste contact. Dit is de grootste kracht EN grootste zwakte van het medium Internet. Grootste kracht omdat prospects en klanten alleen een website bezoeken, als zij een aanleiding hebben om dit te doen. Voor marketeers is dit meteen de grootste zwakte, omdat online pull betekent dat je veel minder controle hebt dan bij traditionele media. De klant bepaalt! Wat kun je hier als marketeer aan doen?

Stimuli

Zij moeten zo veel mogelijk stimuli genereren om de website te gaan bezoeken. Dit betekent: traditionele advertenties, direct mail, fysieke herinneringen en het aanzwengelen van mond-tot-mond reclame.
Daarnaast dient de website geoptimaliseerd te zijn voor zoekmachines. Met veel aandacht om zo hoog mogelijk te eindigen in de zoekresultaten per keyword. Hierdoor kun je ook bezoekers naar je website trekken.
Als derde middel moet je zo veel mogelijk het kanaal e-mail gebruiken. Dit is het enige push medium dat je als marketeer in je bezit hebt; probeer zo veel mogelijk e-mailadressen te verzamelen op je website, zodat je later op het juiste moment relevante informatie kan versturen naar potentiële klanten (bijv. via Event Driven Marketing).

Van monoloog naar dialoog naar trialoog

Het opzetten van interactiviteit met je bezoeker creëert een dialoog; een essentieel wapen om een langdurige relatie op te bouwen met je klanten en bezoekers. Dit kan bijv. het aanbieden van een download zijn of een enquête. Een trialoog gaat nog een stap verder; het bedrijf, klant en andere klanten kunnen via een online community, sociale netwerken, reviews, commentaar in gesprek gaan met elkaar. Threadless laat de klant bepalen welke T-shirts online verkocht worden.

Van one-to-many, one-to-some naar one-to-one

Traditionele media zijn gericht op one-to-many communicatie. De boodschap wordt gegeven aan verschillende segmenten is dus slecht getarget. Met digitale media, zoals Internet, komt one-to-some in het vizier. Dit betekent dat je niche market beter bereikt kan worden, waardoor de boodschap die je kunt voeren, specifieker kan zijn. Segmentatie en personalisatie op je website kan dit effect versterken; je boodschap kan nog specifieker gemaakt worden! Op dit moment controleert de klant nog vaak hoe het koopproces verloopt. Het wordt tijd om hier grip op te krijgen, zonder dat de klant dit doorheeft...

Many-to-many

De nieuwe media geeft ook de mogelijkheid om many-to-many communicatie op te zetten. Klanten kunnen met andere klanten in gesprek gaan op een website, onafhankelijke communities of op hun persoonlijke site of blog. Dit betekent dat je als bedrijf deze media moet gaan volgen om hier
informatie over je klant te onttrekken (zowel positief als negatief). Als marketeer moet je hier proactief iets mee gaan doen.

Website

De website-ervaring die een bezoeker heeft tijdens een eerste bezoek aan je website kan bepalend zijn voor de relatie met je bedrijf. Het kan zelfs zo zijn, dat de klant nooit meer terugkomt, omdat de website tegenvalt, de informatie niet gevonden kan worden of nog erger de site uit de lucht is.

Al deze verzamelde informatie geeft je als marketeer de mogelijkheid om je website te optimaliseren. Je website als een magneet, een geoptimaliseerde ervaring voor een individuele bezoeker, aangepast aan de informatievraag of behoeften van de klant. Je kunt de informatie die bezoekers achterlaten (de visitors footprint) om de tollen om te draaien; het bedrijf heeft weer controle over de klant in plaats van andersom. Gebruik de klant en de informatie die zij achterlaat op het web en ook op je eigen website om je marketingstrategie te bepalen. Om de klant deze persoonlijke webervaring te bieden, heb je wel tools nodig. Behavioral targeting is er 1 van; op deze wijze kun je one-to-one marketing aanbieden, waarbij de vraag exact aansluit op jouw aanbod.


gerelateerde blogs met thumbnail