Hoe gebruik je webstatistieken?

Webstatistieken geven je veel informatie over wat er gebeurt op je site, hoe bezoekers informatie zoeken, hoeveel bezoekers je krijgt en waar ze vandaan komen. Hoe gebruik je deze gegevens om je eigen website te optimaliseren? Natuurlijk kun je hier een dik boek over schrijven; ik zal iets gaan vertellen over de wat minder bekende gegevens: Most Popular Entry Pages, Visits By Day Of The Week en Most Popular Exit Pages. Bij deze statistieken hebben website-eigenaren moeite om te gebruiken om hun website te verbeteren.

Most Popular Entry Pages

Welke pagina's worden gemiddeld gezien als eerste bezocht? Dit zijn vaak de pagina's met het meeste verkeer. Logisch dus dat je hier duidelijk maakt wat je te bieden hebt. Enkele voorbeelden:
  • Productaanbiedingen, elke week een nieuw aanbod.
  • Laat duidelijk zien dat je een online winkel hebt. Dit is niet voor elke website duidelijk. Hierdoor trek je meer bezoekers naar je winkel.
  • Gratis abonnement op nieuwsbrief aanbieden.
  • Verkoop advertentieruimte. Hiermee kun je extra geld verdienen. Dit zal zeker niet voor elke website kunnen.
  • Laat merken hoe je via andere kanalen bereikt kan worden (gratis telefoonnummer, e-mail, etc.)
  • Geef de tip om de site te bookmarken. Misschien een beetje ouderwets, maar er zijn nog genoeg mensen die op deze wijze 'onthouden' waar ze zijn geweest.
Op andere pagina's is de noodzaak dan een stuk minder om bovenstaande informatie te tonen. Hierdoor zal de leesbaarheid (minder info op andere pagina's) een stuk beter zijn.

Visits By Day Of The Week

Sommige dagen hebben significant meer bezoekers dan andere dagen. Waarschijnlijk kun je zelf al snel verklaren, waardoor dit komt. Maar wat kun je er mee doen:

  • Vervang productaanbiedingen op de dag waar het minste bezoek is
  • Verhoog de externe marketing te verhogen totdat de dag, waarop de meeste bezoekers komen, wordt bereikt
  • De dagen nadat de populairste dag is geweest, vul je met speciale aanbiedingen, zoals: Laatste Kans of Dit Product Moet Er Nu Uit
  • Verhoog Adwords-campagne (hoger bieden) op de beste dagen, verlaag de campagne op minder goede dagen
  • Maak afspraken met content-gerelateerde e-zines (bijv. nieuwsbrieven) om 24-48 uur van te voren een reclameuiting in te zetten

Most Popular Exit Pages

De meeste webmasters vinden dit maar zielige pagina's; hier verlaten de gebruikers je website. Je laatste kans om mensen terug te laten komen:

  • Geef een aanbod die beperkt geldig is
  • Geef een kortingsbon als ze hun e-mailadres geven
  • Bij het verlaten van deze pagina, kun je een online enquĂȘte opstarten, om te vragen hoe het komt waardoor ze niet hebben gevonden, waar ze naar op zoek waren. 
Wie heeft er nog meer tips bij deze webstatistieken?


gerelateerde blogs met thumbnail