Wat is retargeting?

Google heeft sinds maart een nieuwe optie toegevoegd aan Adwords (tot nu toe alleen voor Amerikaanse gebruikers): Retargeting. Retargeting is een vorm van Behavioral Targeting, waarbij interesse in een product op een website, wordt gebruikt om later, op een andere website, een advertentie te tonen van het product (en eventuele dezelfde aanbieder). Op deze manier kun je nog beter advertenties targeten en een hoger rendement halen. Meer winst per getoonde advertentie dus. Google Adwords geeft nu de mogelijkheid om je advertenties op deze manier nog beter 'aan de man te brengen'.

Adwords

Normaliter gebruikt Adwords alleen de content die op een webpagina staat om een advertentie te targeten. Kijk je op een website die over luxe auto's gaat, krijg je advertenties te zien van luxe auto's. Natuurlijk kan Google deze advertenties verfijnen door zoekgedrag dat je hebt getoond via Google te gebruiken. Door gedrag op andere sites te gebruiken, kan de advertentie nog beter getarget worden. Het is nu dus mogelijk dat je een advertentie te zien krijgt van Sketchers schoenen, als je op een luxe auto website ben belandt. Deze informatie haalt Google uit je eerdere surfgedrag op deze Sketchers website, waarbij je bijna online een aankoop had gedaan van een paar nieuwe sneakers.

Google Analytics

De volgende stap zou kunnen zijn, dat gebruikte segmenten in Google Analytics ook gebruikt kunnen worden om bezoekers van je website beter te targeten. De eigenaren van de site die zowel Google Analytics als Google Adsense gebruikt, zou dan meer kunnen verdienen aan de advertenties omdat de informatie uit Google Analytics gebruikt kan worden. Een win-win situatie, omdat de conversie van de advertentie wederom een stuk hoger ligt.
Lees ook:


gerelateerde blogs met thumbnail