SLEPT macro-economische factoren

Welke macro-economische factoren kunnen de wijze waarop een website wordt gepositioneerd beïnvloeden? Voorheen gebruikten we hiervoor PEST, maar op Internet is ook de wet (Law) een belangrijke factor. Een Internet Marketeer moet bekend zijn met de vijf factoren van SLEPT. Een opsomming:

  • Sociale (en culturele) factoren
    Hoe wordt Internet gebruikt per land of regio? Wie en hoe vaak zit een bepaalde doelgroep op Internet? Denk ook aan Green IT issues: hoe positioneer je als bedrijf op dit vlak.
  • Legal (wet) en ethische factoren
    Als bedrijf kun je natuurlijk niet de wet overtreden; ook is het onverstandig om ethische normen en waarden in een land of regio te negeren. De bekende wetten waarmee je rekening moet houden zijn: data protectie en privacy regels, gehandicapten (DrempelVrij en webrichtlijnen) en discriminatie regels, (handels)merk bescherming (branding), intellectueel eigendomsrecht, contract en verkoopregels en als laatste wetten omtrent adverteren
  • Economische factoren
    Variaties in economische prestaties per land of regio, uitgavenpatronen en internationale handel. Deze patronen variëren langzaam, maar kunnen grootse gevolgen hebben (zie huidige crisis)
  • Politieke factoren
    Hoe gaat de politiek om met het medium Internet. Een goed voorbeeld is China, waar bepaalde informatiebronnen geweigerd worden.
  • Technologische factoren
    Dit is 1 van de belangrijkste factoren om rekening mee te houden. Als Internet Marketeer moet je de flexibiliteit hebben om snel op deze factor te kunnen reageren. Dit geldt ook voor de andere factoren, maar de technologische factor is het meest bepalend op het kanaal Internet. Door op het juiste moment op het 'juiste paard te wedden', kun je een voorsprong krijgen op je concurrenten. Op dit moment is de belangrijkste technologische shift de verschuiving van Internet naar de mobiele telefoon. Twitter, Facebook, Behavioral Targeting (BT) en Augmented Reality (AR) zijn een paar andere technologieën die gevolgd moeten worden.

Strategic agility

Een lange termijn strategie is uit de tijd. Het wordt als bedrijf steeds belangrijker om snel te kunnen anticiperen op de omgevingsfactoren, zeker op het Internet. Strategic agility is steeds belangrijker.
Business Agility
Business Agility
Nicholas D. Evans


gerelateerde blogs met thumbnail